Hvorfor markedsfører du dig?

Åndsvagt spørgsmål tænker du måske - du markedsfører dig selvfølgelig, fordi du gerne vil have flere kunder i din virksomhed, ikk'?

Det er jeg selvfølgelig godt klar over, det er bare alt for ukonkret – stort set alt, hvad vi gør, er jo med henblik på at få (endnu) flere kunder i vores virksomheder.

Men hvis du skal have fuld valuta for dine markedsføringskroner, så skal du være mere konkret, sådan at du kan finde ud af, om det du gør, nu også virker – og til en fornuftig pris!

Hvad vil du med din markedsføring?

Hvad vil du gerne opnå på den korte – og på den lange bane?

Kortsigtede mål kan f.eks. være, at du gerne vil have 100 nye på din nyhedsbrevsliste, at du får mindst 50 nye likes på din Facebook-side i løbet af måneden, at du gerne vil have mindst 200 til at deltage på dit webinar, eller du ønsker dig mindst 20 deltagere på din live-workshop.

Eksempler på mere langsigtede mål kan være, at du gerne vil sælge 50 6-ugers forløb i løbet af året, eller at du vil omsætte for xx kr af et af dine produkter.

Læg en plan

Som du nok kan læse af ovenstående, kræver det, at du lægger en plan og et budget, inden du kaster dig ud i at markedsføre dig og din virksomhed.

1

Beslut dig for, hvad du gerne vil have ud af din kampagne

Det første, du skal gøre, er at beslutte dig for, hvad det er, du gerne vil have ud af den/de kampagne/kampagner, som du ønsker at igangsætte.Lav en plan og et budget for hvert af dine tiltag, sådan at du kan se, hvad der virker, og hvad der ikke virker.

Det kan f.eks. være:

  • Jeg vil have 100 nye tilmeldinger til mit nyhedsbrev i løbet af juni måned
  • Jeg vil have 50 nye likes på min Facebook-side i løbet af uge 24
  • Jeg vil have mindst 200 deltagere på mit webinar i uge 26

Find nu et stykke papir frem og noter, hvad du gerne vil have ud af din kampagne.

2

Lav en oversigt over alle de aktiviteter, som du vil igangsætte for at nå målet med din kampagne

Nu skal du beslutte dig for, hvordan du vil gennemføre din kampagne. Hvad skal der ske for at dine ideelle kunder får øje på din kampagne og gør det, du gerne vil have dem til at gøre.

Det kan f.eks. være:

  • Lave en mailkampagne til min nyhedsbrevsliste
  • Lave en intro-video om mit webinar og poste den på Facebook
  • Bruge webinar-videoen som en reklame på Facebook

Noter nu ned, hvilke aktiviteter du vil igangsætte.

3

Nu skal du lave dit budget

Nu skal du beslutte dig for, hvordan du vil gennemføre din kampagne. Hvad skal der ske for at dine ideelle kunder får øje på din kampagne og gør det, du gerne vil have dem til at gøre.

Det kan f.eks. være:

Hvor lang tid vil det tage dig at lave de ting, som du har listet ovenfor? Og hvad koster du egentlig i timen?

Ja, jeg ved godt, at du nok ikke tænker så meget over det, men den tid, som du bruger på at arbejde på din markedsføring, kan du jo ikke sælge til dine kunder, vel?

Og hvis du skal have et realistisk billede af, hvad din markedsføring koster dig, og om du får fuld valuta for pengene, så skal du også sætte pris på din egen tid. Notér også det på dit budget.

Skal du have hjælp fra eksterne samarbejdspartnere? Hvad koster det?

Til at hjælpe dig på vej har jeg lavet et markedsføringsbudgetskema, hvor du kan notere alle dine omkostninger ned. Du finder skemaet lige her: Markedsføringsbudget

Husk også at sætte penge af til evt. trykning af materialer eller til on-line annoncering.

4

Sæt din kampagne i gang

Nu er det tid til at sætte din kampagne i gang.

Og bruge den tid, som din kampagne løber til alt det andet, som du også skal gøre i din virksomhed.

Det kan være en rigtig god ide at sætte målepunkter op undervejs.

Går det ikke helt, som du ønsker, kan du nå at justere og rette til undervejs. Det kan være at ændre en overskrift eller et billede, eller at du kan se, at der skal mere til, end du have forventet. Eller at du skal dele dine flyers ud et andet sted.

Husk dog, at du kun skal ændre en ting ad gangen, sådan at du kan se, hvilke ændringer der virker, og hvilke, der ikke gør.

5

Evaluer din kampagne – virkede den, som den skulle?

Nu bliver det sjovt!

Når din kampagne er slut, skal du nemlig finde ud af, om det gik, som du ønskede og forventede.

Find ud af, hvor mange tilmeldinger du fik (hvis det var det, du ønskede at få ud af din kampagne), eller hvor mange stk. du solgte etc.

Hvad kostede det dig at få disse tilmeldinger, sælge dine produkter, få dine webinar- tilmeldinger etc.?

Du skal både indregne de timer, du selv har brugt (altså omregnet til penge), men også de udgifter, du har haft til hjælp fra eksterne samarbejdspartnere og til annoncering og evt. trykning af kampagnemateriale.

Når du deler det beløb, som du finder frem til med antallet af nye tilmeldinger/likes/salg, ja så finder du ud af, hvad hver enkelt tilmelding/like/salg har kostet dig.

Nu ved du helt præcist, om din markedsføring virker – eller om du smider penge ud ad vinduet, fordi du ikke får det ud af din tid og dine penge, som du gerne vil.

Der er aldrig nogen garanti for, at dine kampagner bliver en kæmpe succes, men hvis du ikke ved, hvad du gerne vil have ud af din markedsføring og måler på det, ja så finder du aldrig ud af, om dine kampagner virker eller ej!

Del artiklen

Læs også …

Skriv en kommentar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret.

Velkommen til Business-Bloggen om Iværksætteri, forretningsudvikling og personlig effektivitet af businessmentor Birgitte Feldborg.

forretningsudvikling-birgitte-feldborg

Del artiklen

Ansøg om en gratis business strategi session