Tilbyder du egentlig de rigtige produkter?

En af de ting, vi næsten altid taler om, når jeg arbejder 1:1 med mine kunder, er de produkter, som mine kunder tilbyder til deres kunder.

Og rigtig mange gange oplever jeg, at min kunde faktisk har et fremragende produkt, som kunderne også er glade for, men min kunde sælger bare ikke nok af dette produkt.

Måske oplever du også det?

En af årsagerne kan være, at du ikke har en bred nok vifte af produkter i din virksomhed til at skabe den fornødne opmærksomhed og dermed omsætning i din virksomhed.

Mit råd er derfor, at du starter med at overveje, hvad du egentlig gerne vil sælge i din virksomhed på den lange bane. Jeg er helt med på, at det tager tid at udvikle og markedsføre produkterne, men det er godt at have planen klar.

F.eks. ser min plan sådan her ud – nogle af produkterne kan man allerede købe nu, og andre er først klar senere, men jeg ved, hvordan planen er, og hvilke produkter jeg mangler at udvikle:

produkttrappe

Det er naturligt, at du fra starten gerne vil levere dit kerneprodukt til dine kunder, men ret hurtigt skal du overveje, om du ikke skal udvikle og markedsføre en større produktportefølje end dem, du starter med, sådan at du kan få flere forskellige tilbud på hylderne.

På den måde kan du tiltrække nye kunder og give eksisterende kunder mulighed for genkøb.

Gratis/billige produkter

Næst efter dit kerneprodukt er det vigtigste produkt et gratis eller meget billigt produkt, der skal bruges til, at dine kunder kan lære dig at kende, sådan at de får tillid til dig, inden de bruger flere penge hos dig.

De vil gerne vide, at du kan levere varen, og det gør du ved at give noget væk gratis eller meget billigt.

Produktet skal vise, hvad du kan, så du skal ikke være bange for at give for meget væk i dit gratis produkt. Dine kunder vil nemlig tænke, at du virkelig har noget at byde på, når du leverer det her gratis.

Husk dog, at dine kunder skal aflevere deres mail-adresse mod at få dit gratis produkt. På den måde har du mulighed for at sende dem nyhedsbreve og gøre opmærksom på dine øvrige produkter, som de kan købe.

Små produkter

Det næste, du skal tænke over, er, hvad du skal sælge til dine kunder, som ikke koster ret meget. Produktet kan være en lille udgave af dit kerneprodukt, som viser, hvad du kan, når din kunde kommer til dig for at købe dit kerneprodukt.

Produktet kan være en kort samtale, en lyd- eller videofilm, en e-bog, et download. Sælger du fysiske produkter, så overvej, om du kan finde et produkt, der ikke koster alverden, men som viser dit kerneprodukt.

Kerneprodukter

Det giver næsten sig selv, det er de produkter, som du hele tiden har vidst, at du skulle sælge i din virksomhed. Det er grundstammen, som måske kan leveres på forskellige måder, men det er det, som du sælger i din butik.

Store produkter

Der skal også være noget til de kunder, der bare ikke kan få nok af dig og dine produkter – det er det dyreste produkt i din virksomhed. Det er sandsynligvis ikke dem, du kommer til at sælge flest af, men produktet skal være til stede i din virksomhed.

Det kan være forskellige pakker, som du sætter sammen. F.eks. kan det være et forløb, der strækker sig over noget tid til en fast pris. Det kan også være, at du kombinerer flere af dine produkter til en specialpris, eller at man får 10 timer/stk. for 8 timer/stk. pris.

Dit næste skridt

Overvej, om du kun har produkter i den dyre ende? Eller kun i den billige? Ingen af delene er særligt heldigt.

Har du stort set alle dine produkter i den billige ende, giver det dig ikke en særlig stor omsætning i forhold til den tid, du bruger på dette produkt.

Hvis du omvendt udelukkende har produkter i den smalle og dyre ende, vil det betyde, at du ikke fanger så mange kunder, da det kræver grundig overvejelse, inden kunden vil købe dit produkt.

Når du nu har lavet din plan over, hvilke produkter du gerne vil tilbyde til dine kunder, så beslut dig for, hvilket produkt du vil udvikle først. Sæt tid af din kalender til at få det udviklet og markedsført – og ikke mindst – beslut dig for, hvornår dit produkt skal være færdigudviklet. Min oplevelse er nemlig, at vi meget gerne vil blive ved med at udvikle videre på vores produkter, sådan at vi er HELT sikre på, at produktet er 120% i orden.

Selvfølgelig skal dit produkt være i orden, men det handler altså også om, at du bliver færdig og kommer i gang med at sælge det – for uden salg ingen forretning!

Jeg har lavet et ark til dig, som du kan bruge, når du går i gang med at kortlægge dine produkter, du kan downloade det lige her: Oversigt over mine produkter

Rigtig god fornøjelse med udvikling af dit næste produkt.

Del artiklen

Læs også …

Skriv en kommentar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Velkommen til Business-Bloggen om Iværksætteri, forretningsudvikling og personlig effektivitet af businessmentor Birgitte Feldborg.

forretningsudvikling-birgitte-feldborg

Del artiklen

Ansøg om en gratis business strategi session