Læg en effektiv markedsføringsplan, og få kunderne med i mål
En effektiv markedsføringsplan er helt afgørende for, at du opnår det, du ønsker. For du kan godt markedsføre dig hist og pist, når du lige har tid. Men hvordan vil du guide din kunde i mål, hvis du ikke selv ved, hvor du vil hen – og hvordan du når dertil?
En god markedsføringsstrategi gør dig ikke til en træls sælger
Salg og markedsføring … Jeg ved godt, det ikke er din yndlingsdisciplin. Du blev ved gud ikke selvstændig konsulent, coach eller behandler for at tage en hæslig sælgermaske på og tørre din salgstale af på en uskyldig.
Det er også helt okay.
Men uden salg, ingen forretning. Så driver du bare en dyr hobbyvirksomhed. Og det var nok ikke helt det, du havde i tankerne, da du fik dit CVR-nummer.
Derfor er salg og markedsføring en del af gamet. Men hør nu lige her. Jeg siger ikke, du skal stille dig ned på gågaden og springe i flæsket på alle, der kommer forbi.
Overhovedet ikke.
Du skal bare lægge en strategisk plan for din markedsføring, som passer til det sted, din kunde møder dig, og som trin for trin fører hende med hen til dit mål.
Afsæt tid til din markedsføring – også når der er kunder i butikken
Du er garanteret kompromisløs, når du laver en aftale med en kunde eller samarbejdspartner. Så overholder du den. Men hvad så når du har aftalt med dig selv, at du vil få kigget på den der freebie eller det der blogindlæg, du så længe har tænkt på?
Du havde egentlig sat tid af onsdag, men nu kom der lige noget akut ind, så det må blive fredag formiddag eller en aften i næste uge. Eller ugen efter det …
Helt sikkert.
Problemet er bare, at der godt nok er gang i din forretning lige nu, men hvad med næste måned? Og om tre måneder? For når kalenderen ikke længere strutter af opgaver, så er det lidt sent at gå i gang med at markedsføre sig. Det tager tid, fra en potentiel kunde opdager dig, til hun erkender sit behov og er klar til at investere i din hjælp.
Og så står du altså med håret i e-Boksen. Ingen kunder, ingen indtjening. Og uden indtjening er der ingen til at betale dine faste udgifter – eller løn til dig selv.
Markedsføring bliver ofte den dårlige samvittighed, der ender med en god gang klatmaling.
”Hov, det er da vist et stykke tid siden, mine facebookfølgere har hørt fra mig. Jeg banker lige noget afsted, når jeg har 10 minutter.”
Det samme med nyhedsbrev.
Og klatmarkedsføring sikrer godt nok, at dine følgere eller modtagere hører fra dig. Men hist-og-pist-metoden er ikke effektiv.
Jeg plejer at sige til de soloselvstændige, jeg hjælper, at de skal afsætte minimum 20 % af deres arbejdstid til markedsføring hver evig eneste uge – vel at mærke når de har et godt flow af kunder. Det svarer til én dag om ugen.
Har de ikke kunder nok, skal de faktisk bruge 40 % af arbejdstiden på markedsføring, altså to hele dage om ugen.
Så beslut, hvornår i løbet af arbejdsugen du vil investere 20-40 % af din tid på markedsføring. Og sørg så for at færdiggøre det, du bruger tiden på. Hvis det er et større projekt, f.eks. en freebie eller en mailkampagne, kan du ikke nødvendigvis gøre det færdigt dén uge. Men kom hellere i mål med én indsats end at have fem kladder liggende.
Find målet for din markedsføring, så du ikke løber den forkerte vej
Når du har besluttet at prioritere din markedsføring, så er det tid til at identificere dit mål med den.
Et godt trick er at sætte dig ned og sige (gerne højt, hvis du sidder alene eller er ligeglad med, at andre fniser): Hvad er mit mål med denne her indsats?
Tænk dig godt om. Hvad pokker er det egentlig, du ønsker af den person, der støder på din tekst, dit billede eller din video?
Skal hun:
- Like din facebookside?
- signe op til dit nyhedsbrev?
- klikke ind på en landingside?
- tilmelde sig dit webinar?
- ringe og få svar på sine spørgsmål?
- booke en uforpligtende introsamtale?
- købe din ydelse right away?
For god og effektiv markedsføring handler ikke om at gøre et eller andet, fordi man så har været synlig og kan fokusere på andre områder af butikken resten af ugen.
Der er nådesløs kamp om opmærksomheden på onlinemedierne. Så når du får din modtagers ærbødige opmærksomhed, så er det om at være skarp på, hvad du rent faktisk vil have ud af den.
Jeg kom med en række forslag ovenover. Stop op engang, og overvej, hvad er målet med den markedsføring, du kaster dig over næste gang? Hvad er det, du vil have modtageren til – i første omgang og på længere sigt?
Når du ved det, så skal du italesætte det. Det hedder et call to action, CTA, og det ved du måske allerede. Men husk at bruge det – og sørg for kun at have ét call to action, så du er helt tydelig omkring, hvad du ønsker, modtageren gør lige nu.
Beskriv din kundes rejse fra første møde til købsmoden
Når jeg fraråder dig at springe ud foran folk på gågaden, så er det ikke kun, fordi det er lige vel aggressivt. Det er også, fordi mennesker sjældent er klar til at købe, første gang de møder et produkt eller en ydelse – og af en person, de endnu ikke kender.
Først når vi har et erkendt behov og tillid til den, vi skal købe af, er vi modne. For hvis det er mere omfattende end månedens udgave af Hus Forbi, så er et køb en rejse.
Vil du læse mere omkring kunderejsen så læs med her: Kunderejse
Du byder netop din mulige kunde med på en købsrejse. Tag hende i hånden, og tænk over, hvad du vil vise hende først. Og derefter?
Ved jeres første møde opdager hun dig. Måske har hun ikke et erkendt behov endnu. Måske er det ikke stort nok. Men nu har hun mødt dig. Og hvis hun finder dig interessant, og du er lidt vaks, får I etableret en relation her. Det kan være at følge din facebookside, signe op til dit nyhedsbrev eller tilmelde sig dit næste webinar. Et salg ville derimod være optimistisk og sandsynligvis få den potentielle kunde til at kigge nervøst efter nødudgangen.
CTA’et efter dit første møde med en mulig kunde kan altså med fordel være blødt, men alligevel noget, der sikrer, at hun snart støder på dig igen.
Rejsens længde afhænger af, hvor langt modtageren er i sin erkendelsesproces, og hvor stor en udgift købet er for hende.
Ved de næste møder sørger du for at dele ud af din fantastiske viden og lade hende opleve, hvor dygtig du rent faktisk er. Hun lærer dig at kende, og hun mærker din passion og dybde – stadig uden at du pludselig forvandler dig til en utilregnelig, irriterende sælger.
Her kunne dit CTA være at føre hende videre, så hun også læser dine blogindlæg eller måske ringer og får en uforpligtende samtale med dig.
Når du har vist din medrejsende, hvad du vil, kan dit CTA gå steppet videre. Du har skabt en god relation og fortæller nu, hvordan du kan hjælpe, når hun investerer i din assistance. Hvis hun ikke er klar, kan hun rejse med lidt længere. Men er tilliden etableret, og har hun indset sit behov, er I nået frem til købsrejsens mål.
Læg en strategisk plan for din markedsføring, og gør det endnu nemmere næste gang
Når du har skitseret din kundes rejse fra første møde til køb, skal du lægge en strategisk plan for, hvordan du vil få hende fra A til B til C osv. igennem din markedsføring.
For hvert trin på rejsen skal du lægge en plan for, hvordan du vil få hende med videre. Hvad skal der til, for at det sker?
Når du har en plan, gør du ikke alene markedsføringen langt mere effektiv i det enkelte tilfælde.
Du opnår også erfaringer, så du bliver dygtigere, næste gang du tager en kunde med på rejsen. For bagefter kan du evaluere og kigge på din indsats. Hvordan gik det egentlig? Hvor mange af dem, der så din annonce, tilmeldte sig dit nyhedsbrev? Hvor mange af dem, der læste nyhedsbrevet, klikkede sig videre til din blog? Hvor mange af dem, der deltog i webinaret, ringede dig op bagefter?
Du kan læse mere om, hvordan du måler effekten af din markedsføring i indlægget her: Virker din markedsføring?
Så er det ikke længere tilfældigheder og akutløsninger, der styrer din forretning. Det er faktiske erfaringer. Og med dem kan du gøre din markedsføring effektiv, fordi du ved, hvordan dine kernekunder plejer at reagere. Du opnår værdifuld viden om, hvornår de plejer at være klar til hvad, så du hverken spilder tiden eller mister dem i ivrigheden efter at få dem til at købe, så du kan hjælpe dem endnu bedre.
4 trin til en effektiv markedsføringsplan
– og hvad så nu?
Det er de 4 trin til en effektiv strategi for din markedsføring. Kan du se, det ikke bliver sværere, når du sætter et mål og lægger en plan for, hvad du vil med den tid, du investerer i at markedsføre dig?
Faktisk bliver det mere simpelt, når du overvejer, hvor du vil hen, og hvordan du vil komme dertil. Og det bliver endnu mere simpelt, når du næste gang kan gøre brug af dine erfaringer med, hvad der virkede – og ikke virkede – frem for at starte forfra hver gang.
Opsummeret er det disse 4 trin, du skal igennem:
- Prioritér tiden, og vær fokuseret i stedet for at markedsføre dig hist og pist
- sæt et mål for den enkelte markedsføringsindsats
- beskriv kundens rejse til målet
- læg en strategisk plan for, hvordan du kommer derhen
Effektiv og strategisk markedsføring er én af de mange brikker, der hjælper dig med at skabe en succesfuld forretning, som samtidig imødekommer dine ønsker for livet som selvstændig
Føler du ikke helt, du har alle brikkerne, eller at det er svært at samle puslespillet uden at blive overvældet?
Så vil jeg gerne give dig et godt råd:
Deltag på workshoppen Powerful Planlægning.
I løbet af en dag får du planlagt hele det næste kvartal. Vi planlægger BÅDE dit salg OG din markedsføring, og du går hjem med en køreklar plan for hele det næste kvartal. Du når også at få lavet en effektiv markedsføringsplan for kvartalet, sådan at du bare skal gå hjem og gøre det, du har planlagt.
Du kan læse mere om workshoppen her: Powerful Planlægning. Her kan du også se, hvornår workshoppen finder sted næste gang.