Find dit why – sådan gør du

Rigtig mange taler om at finde deres ”why”. Det skal  man simpelthen kende for at inspirere og have den der magnetiske effekt på sin målgruppe. Her får du opskriften "find dit why - sådan gør du".

Måske har du mærket koldsveden, klumpen i halsen og angsten for selv at blive spurgt til netværksmødet: ”Hvad er så dit  why?”.

Yikes.

Men jeg kan berolige dig med én ting: Dit why er ikke et eller andet påtaget stads, du skal til at opfinde og positionere dig med.

Dit why har været der fra dag ét, og du kender det allerede. Det er nemlig det, der driver dig. Det, der fik dig til at blive selvstændig og får dig til at blive ved, ved og atter ved.

Du skal bare blive bevidst om det. Og du skal drysse det ud over alle dele af din virksomhed og lade den glimte af dit uforgængelige brændstof.

Hvad er et why?

Fint nok. Find dit why. Men hvad er  det der ”why” egentlig for noget?

Jo, det handler om, hvorfor du gør det, du gør.

Og jeg kan godt afsløre, det aldrig handler om penge. Penge er nemlig bare det resultat, du opnår.

Nej, det stikker dybere. Nemlig så dybt, at det i virkeligheden handler om, hvad der er dit formål og din grund til at arbejde med det, du nu har valgt at arbejde med i din konsulent-, coach- eller behandlervirksomhed.

Helt lavpraktisk så handler det om, hvorfor du gider stå ud af sengen hver morgen og arbejde med netop dét.

Dit why er altså din overbevisning, din grundfortælling og selveste formålet med, at din virksomhed overhovedet eksisterer.

Find dit why - hvorfor er det så vigtigt?

”People don’t buy what you do. They buy why you do it.”

Simon Sinek gentager ordene igen og igen i sin berømte TED Talk, ”How Great Leaders Inspire Action”.

Talen er set over 40 millioner gange og er den tredje mest populære TED Talk nogensinde. (hvis du endnu ikke har set den, kan du finde den lige her: https://www.ted.com/talks/simon_sinek_how_great_leaders_inspire_action

Og der er noget om det.

Selvfølgelig køber din kunde dine evner og ydelser. Men hun køber også dig. Og hun køber din motivation og mission. Der er intet mere attraktivt end passionerede mennesker, som kæmper for en sag, der er større end dem selv.

”Men Birgitte, er det der why ikke bare endnu en smart ting?”

Faktisk ikke. Og det er hverken noget jeg, dit netværk eller Simon Sinek påstår. Det er ren og skær naturvidenskab.

Det foregår inde midt i hovedet på os i det område af hjernen, der hedder det limbiske system. Det er det, du bruger, når du følger dit hjerte eller går med din mavefornemmelse.

De logiske, rationelle dele af hjernen er ivrige efter fakta – hvem du er, hvilke egenskaber dine ydelser har, hvad du gør, hvordan du gør osv.

Men det er ikke logikken, der træffer beslutningerne. Det er det limbiske system. Følelserne, loyaliteten, mavefornemmelsen.

Måske kender du oplevelsen af, at al fornuft peger i én retning. Men det føles bare ikke rigtigt …

Omvendt: Hvis det limbiske system er overbevist, så skal det nok selv finde alle de grunde, der retfærdiggør beslutningen.

Du kommer i kontakt med din modtagers limbiske system, når hun mærker din mission og genkender sig selv i det, du tror på.

Derfor skal du ikke gå og putte med det. Få det frem i lyset, og brug gerne en rigtig hidsig projektør.

Hvordan finder du så dit why?

Hvis dit why ikke banker på, må du invitere dig selv på kaffe.

Længere nede i indlægget får du dit arbejdsark, så du selv kan finde dit why. Men i første omgang vil jeg hjælpe dig med at få fornemmelsen af, hvor du skal hen, med spørgsmålene her.

  • Hvem er du, hvad vil du hjælpe med, og hvad vil du gerne kendes for?
  • Hvorfor er det vigtigt for dig?
  • Hvad driver dig, og hvad blev du selvstændig for? Det var nemlig ikke for at blive rig, få status og køre i en kæk bil, vel?
  • Men hvorfor så?
  • Hvad drømte du om?
  • Hvad ville du forandre? For dig selv og for dem, du hjælper?
  • Hvad opnår eller undgår din målgruppe med din hjælp?
  • Hvorfor står du op om morgenen?
  • Og hvorfor har det overhovedet betydning for dine kunder?

Til inspiration får du her mit eget why:

Jeg brænder for at hjælpe selvstændige konsulenter, coaches og behandlere med at udvikle deres virksomhed og finde den forretningsmodel, der tillader dem at gøre en endnu større forskel i deres kunders liv, samtidig med at de tjener flere penge og bruger deres tid og energi bedst muligt.

Jeg tror på, det er muligt, at du som selvstændig kan leve godt af dine drømme og idéer, samtidig med at du har tid, plads og overskud til din familie, dine venner og ikke mindst til dig selv. Det handler om, at du holder op med at være timeslave og med at drive en dyr hobbyvirksomhed, men tager din virksomhed og din forretningsmodel alvorligt.

Oprindeligt blev jeg selvstændig, fordi jeg var træt af uduelige chefer, som jeg ikke syntes påtog sig den opgave, de var ansat til, og som ikke var fagligt kompetente. Jeg gad simpelthen ikke gå og irritere mig over det længere. Samtidig havde jeg altid haft en drøm om at blive selvstændig. Da jeg ventede mit femte barn, tænkte jeg, tiden var inde nu, så jeg i højere grad selv kunne bestemme over min tid og mine arbejdsopgaver.

Mit why er faktisk så insisterende, at jeg slet ikke kan lade være at komme med gode idéer og input – selv når jeg møder selvstændige i mit private liv.

Hvordan bruger du dit why som selvstændig?

Når du kender dit why, kan du med ro i maven svare på spørgsmålet til netværksmødet.

Det er godt – i teorien. Men det er ikke helt nok. For det er ikke netværket, du skal imponere. Det er din kernekunde.

Du skal integrere dit why i alt, du gør. Drysse det ud over hele virksomheden fra ydelser og markedsføring til kundens oplevelse hos dig.

  • Kig på dine ydelser
  • Kig på din markedsføring
  • Kig på dine mål for året
  • Kig på, hvordan du former dit arbejdsliv
  • Kig på, hvordan du er, når du møde dine kunder – online og fysisk
  • Kig på hvad dine omgivelser udstråler
  • Hvordan kan du skabe overensstemmelse mellem det, dit hjerte banker for, og kundens oplevelse, fra hun møder dig på Google, til du har hjulpet hende?

Arbejd dig ind i dit why, og nå hele vejen omkring din virksomhed

Så er det nu, du skal i gang med at finde frem til dit why. Her har du arbejdsarket, som hjælper dig med at finde dit  why og lade det gennemstrømme hele din virksomhed. Arbejdsark: Find dit why

En soloselvstændig forretning er et komplekst puslespil, hvor det fulde billede afhænger af hver enkel brik. Arbejdet med dit why er en del af det, der skaber en balanceret virksomhed.

Nu ved du, hvad du skal vide for at komme ind under huden på dit famøse why.

Del artiklen

Læs også …

Skriv en kommentar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Velkommen til Business-Bloggen om Iværksætteri, forretningsudvikling og personlig effektivitet af businessmentor Birgitte Feldborg.

forretningsudvikling-birgitte-feldborg

Del artiklen

Ansøg om en gratis business strategi session