Læsetid: 6 minutter

Som soloselvstændig har du alle kasketterne på. Du ved godt, at markedsføring er en indiskutabel faktor for at lykkes. Men selvom du er ekspert inden for dit område, er du ikke marketingguru. Og du har faktisk heller ikke for godt tid ...

 

Det giver mig lyst til at spørge dig: Har du egentlig en markedsføringsplan?

 

Altsåååå ... Du har da en masse tanker og idéer. Du ved overordnet godt, hvor du vil hen. Og du udgiver også et Facebook-opslag og et nyhedsbrev en gang imellem. Når du er inspireret og har tid.

 

Du har godt nok ikke skrevet det ned. Men du har det hele inde i hovedet, gætter jeg på.

 

Måske har du også dårlig samvittighed over, hvor sjældent det lykkes, og hvor tilfældigt det virker. At der i perioder går måneder imellem, at dine følgere eller nyhedsbrevsmodtagere hører fra dig.

 

Dét er der heldigvis råd for. Giv mig 5 minutter. Så skal jeg forklare, hvorfor du skal have en markedsføringsplan – også når du er soloselvstændig konsulent, coach eller behandler.

 

Når du først har en effektiv marketingplan, lover jeg dig i øvrigt, du får dine 5 minutter mange gange igen.

Hvad er en markedsføringsplan?

En markedsføringsplan er en oversigt, der viser, hvor, hvornår og hvordan du skal markedsføre din virksomhed.

 

Markedsføringsplanen indeholder:

 

  • hvad du udgiver 
  • hvor du udgiver det
  • hvornår du udgiver det.

 

Det giver dig altså et overblik og en guide for, hvad du skal fokusere på lige nu for at nå dine mål. Samtidig er det et værktøj, der hjælper dig med at føre din strategi ud i livet, så du får de kunder, du skal bruge, og den indtægt, du ønsker, og samtidig flytter din virksomhed i den retning, du har planlagt.

 

Du behøver altså ikke at løbe forpustet efter din virksomhed. Når du lægger en plan, tager du kontrollen over, at du når dine mål, så du får den virksomhed og det liv, du egentlig ønsker dig.

 

Skal små soloselvstændige have en markedsføringsplan?

Er det ikke lidt overkill at have en markedsføringsplan som soloselvstændig konsulent, coach eller behandler? Det er jo ikke et multinationalt selskab, du driver.

 

Nej. Markedsføringsplaner er ikke kun for store virksomheder. Tværtimod, har jeg lyst til at sige. Regelmæssig og effektfuld markedsføring er livsnødvendigt for din soloselvstændige forretning. 

 

Og når du kun er dig, har du netop brug for en plan, så du ikke mister overblikket, griber tilfældige opgaver og lader det hele glide ud i sandet. Der står ikke en kollega i kulissen og redder dig.

Hvorfor skal du have en markedsførings-plan?

Når du lægger en solid markedsføringsplan, hjælper du dig selv med at: 

  • skabe en rød tråd i din markedsføring
  • understøtte dine overordnede (salgs)mål
  • få et jævnt flow af kunder og indkomst
  • danne overblik og frigive overskud
  • spare tid ved at løse de vigtigste opgaver først
  • undgå, at der går måneder imellem, at du markedsfører dig.

 

Når du lægger en plan, skaber du overblik. Du vurderer, hvor du vil hen, og hvad der skal til. Så finder du vejen dertil og prioriterer rækkefølgen af opgaverne, der får dig derhen.

 

Uden en plan griber du ud efter det, du kommer først i tanke om. Men det er ikke nødvendigvis det, der flytter dig derhen, du gerne vil. Det er heller ikke nødvendigvis det smarteste.

 

Når du har en plan, kigger du på den og tænker: ”Nå ja, i dag skal jeg skrive fem opslag til Facebook”. Det sikrer både, at der er sammenhæng i din markedsføring, at du når dine langsigtede mål, og at der ikke går måneder imellem, at dine følgere hører fra dig.

 

Klumper i markedsføringen giver også klumper i strømmen af kunder – og indtægt. Derfor ligger der en regning, når du i lange perioder ikke får dig markedsført tilstrækkeligt.

 

Virker det lige vel klaustrofobisk med sådan en plan – og har du heller ikke rigtigt tiden til at lave den?


Så prøv lige at høre her: Du har faktisk ikke tid til at lade være. En plan sparer dig meget mere tid, end du bruger på at lægge den. 

 

For det første giver en plan dig overblik. Overblik giver ro i hovedet. Du slipper for kaostanker, fordi du har fuldstændigt styr på, hvad du skal hvornår og hvor. Det giver energi og overskud.

 

For det andet frigiver du en masse tid, når du stopper med at springe mellem opgaverne og begynder at arbejde på det, du på forhånd har besluttet, er det næste vigtige skridt i din virksomhed. 

 

Hvis du er i tvivl, synes jeg, du skal prøve det. Giv det en chance! 

 

Så kan du bagefter vurdere, om det virkelig sparede dig tid, gav dig overblikket og flyttede dig længere, end hvis du havde fortsat, som du gør nu.

derfor skal du have en markedsføringsplan 2

Når planen skrider - hvad så?

Virkeligheden kom i vejen. Der kom en hastekunde ind. Du måtte akut til tandlægen. Hele planen skred, og nu er du bagud.


Hvad så?


Ja, det er, hvad der sker. Det gør det også for mig. 

 

Og det, du gør, er:

  1. Sæt lidt tid af til at opdatere din markedsføringsplan
  2. Ret planen, så den igen passer med datoer – husk at være realistisk.
  3. Fortsæt, derfra hvor du kom til.


Skrider planen igen – ja så retter du den til igen. Mere stringent er det ikke. 

 

Uanset hvad, når du mærkbart mere, end når du markedsfører dig ad hoc – når du lige har tid og er inspireret.

Sådan lægger du en markedsføringsplan, der giver synlighed og kunder i butikken

Når du stadig læser med, tror jeg, du har forstået vigtigheden af en god markedsføringsplan.

 

Jeg er sikker på, du bliver glad for det valg.


Men hvordan? Og hvornår? Tager det ikke en uendelighed at lægge sådan en plan?


Det sidste først: Nej. Du kan faktisk lægge en markedsføringsplan for hele næste kvartal på mindre end en eftermiddag.

 

Og jeg vil gerne hjælpe dig. Det koster kun din tid og din e-mailadresse.

 

Den 15. september holder jeg webinaret

 

Sådan lægger du en markedsføringsplan, der giver synlighed og kunder i butikken – også selvom du er blank for idéer og mega-ustruktureret”.


Her lærer du, hvordan du:

  • får din potentielle kunde med hele vejen fra første øjenkontakt online til ”kachiiing” i kassen.
  • lægger en plan, der skaber en rød tråd og understøtter dine mål
  • sikrer kontinuitet, så der hverken opstår klumper i markedsføring, kundestrøm eller indkomst
  • bruger din tid mest effektivt (og slipper for kaos i hovedet, ondt i maven og hammerdårlig samvittighed)
  • får tid til at gennemføre din plan hver evig eneste uge
  • holder planen – og opdaterer den, hvis den alligevel skrider.

 

Når webinaret er slut, ved du altså alt, hvad du behøver, for at kunne lægge din egen markedsføringsplan på én eftermiddag. 

 

Lyder det godt? Så tilmelder du dig lige her.

MERE FRA BLOGGEN:

Måske synes du også om ...

Sådan forkæler du dine kunder, så de vender tilbage igen og igen

Sådan forkæler du dine kunder, så de vender tilbage igen og igen

Kunderejsens femte og sidste trin handler om tilbagevendende kunder.   Kunderejsen har nået sit klimaks. Din kunde har købt i ...
Læs mere
Sådan-inviterer-du-kunden-til-at-købe

Sådan inviterer du kunden til at købe – uden at føle dig som Sælger Helga

Sådan inviterer du til at købe - kunderejsen trin 4.   Din tålmodighed bærer frugt.   De modne kunder er ...
Læs mere
Sådan-skaber-du-en-stærk-og-loyal-kunderelation

Sådan skaber du en stærk og loyal kunderelation

Kunderejsen trin 3:   I har haft øjenkontakt. Så langt, så godt! På kunderejsens tredje trin har din mulige kunde ...
Læs mere

Efterlad en kommentar





This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.