9 tips til at fokusere og gennemføre dine planer

En ting er at have dine mål på plads og have en klar plan for, hvordan du så når dine mål. En anden er at få planerne gennemført. Så hvordan gør du det? Her får du 9 tips til at fokusere og gennemføre dine planer:

Når du har lagt din plan, så er det tid til at sætte tid af i kalenderen til at gennemføre den. Det er en rigtig god motivation at nå lidt videre på dine planer hver evig eneste dag, så jeg forsøger at nå at arbejde med mine planer min. 15. minutter hver evig eneste dag.

Derudover sætter jeg min. 2 sammenhængende timer af (alt efter, hvad jeg ellers har i min kalender i den pågældende uge, men min. 2 timer og gerne 3) en gang om ugen, hvor jeg virkelig kan udrette noget på mine mål og planer. To timer, hvor det eneste jeg bruger tiden på, er at arbejde koncentreret og fokuseret på en af de opgaver, der skal løses for at jeg kommer tættere på at nå mit mål.

Her er de 9 tips til at fokusere og gennemføre dine planer:

1

Hav en klar opgave

Inden du går i gang skal du være helt på det rene med, hvilken opgave du vil bruge din tid på.

Du skal altså ikke hoppe frem og tilbage mellem forskellige opgaver, men i stedet fokusere på den ene opgave, som du nu har besluttet dig for at løse. Her duer multitasking ikke, det er nødvendigt kun at koncentrere sig og fokusere på den ene opgave, du har valgt at arbejde med.

2

Sæt tid på opgaven

Beslut dig på forhånd til, hvor lang tid du vil bruge på din opgave. Vil du arbejde på den, indtil opgaven er løst? Så skal du stadig forholde dig til, hvor lang tid denne opgave vil/må tage, fordi opgaver nogen gange har det med at tage den tid, som du har afsat til den.

Er det en større opgave, så er det fornuftigt nok, at du arbejder med den i hele den afsatte tid, men er den en mindre opgave, så løs den på den tid, som du har afsat, og tag så fat på den næste opgave.

3

Ryd dit skrivebord

Sørg for, at dit skrivebord er ryddeligt, inden du går i gang.

Der skal ideelt set ikke være noget som helst andet på dit skrivebord end det, som du skal bruge for at løse den konkrete opgave. Jeg er helt med på, at du naturligvis ikke begynder at flytte regnemaskine, blyantsholder etc., og det er heller ikke det, der er meningen med dette råd.

Har du derimod stakkevis af papirer og bunker med sager eller ting, som du skal have læst, så skal du flytte dem væk fra dit skrivebord, fordi de vil aflede din opmærksomhed fra den opgave, du lige nu skal til at løse. Du vil garanteret komme i tanke om et eller andet, som du skal huske i forbindelse med en af de øvrige sager, der ligger på dit bord, hvis du har mulighed for at se den hele tiden, mens du forsøger at koncentrere dig om den opgave du lige nu arbejder med, så flyt alt det, du ikke skal bruge væk – evt. over på et sidebord eller en reol, som du ikke kan se, når du sidder ved dit skrivebord.

4

Find alt det, du skal bruge, før du går i gang

Hvis du har nogle dokumenter eller øvrige ting, som du skal bruge for at løse den opgave, som du har besluttet dig for at løse, så find det frem, INDEN du starter på din opgave. Du skal nemlig ikke afbrydes i dit flow og din tankerække, når du først er gået i gang med opgaven.

Afbrydelsen kan nemlig gøre det, at du mister koncentrationen og glemmer den tankerække, du var i, inden du har ladet dig forstyrre, og det betyder, at det vil tage dig tid at komme tilbage i det flow og koncentration, som du var i, inden du blev afbrudt.

5

Sluk og luk telefon og mailprogram

Afbrydelser kan jo også komme fra din telefon og dit mailprogram, så med samme begrundelse som under punkt 4 vil jeg råde dig til at slukke din telefon og lukke dit mailprogram, mens du arbejder på den opgave, som du har besluttet dig for at løse.

Det kan være fristende lige at kigge på dine mails, hvis du er gået lidt i stå med din opgave eller at gribe ud efter telefonen, hvis den ringer, eller hvis du kommer i tanke om, at du skal give en eller anden en besked, men du bliver ikke så let fristet til at gøre dette, hvis du først skal starte dit mailprogram eller tænde din telefon for at komme til at ringe.

6

Skab arbejdsro

Sørg i det hele taget for at skabe arbejdsro omkring dig. Sluk for din radio eller sæt noget musik på, som du ved, at du kan arbejde med. Luk evt. din dør og fortæl andre på kontoret eller i huset, at du har brug for uforstyrret arbejdsro det næste stykke tid, sådan at de ikke uforvarende kommer til at afbryde dig, mens du koncentrerer dig.

7

Sæt et stopur

Når du går i gang, så sæt et stopur på den tid, som du vil bruge på din opgave. På den måde kan du koncentrere dig 100% om din opgave uden at skulle holde øje med, hvor lang tid der er gået. Stopuret sørger for, at du bliver gjort opmærksom på, når tiden er gået, og det er tid til at fokusere på noget andet.

8

Hold en pause

Når du har udført den opgave, som du har sat dig for, så er det tid til at holde en pause. På den måde får din hjerne ro til at lukke ned for den opgave, du lige har løst og gøre klar til den næste opgave, du skal i gang med. Det kan være alt lige fra at gå ned og hente dig en kop kaffe, at trække lidt frisk luft til at holde en længere pause, hvor du gør noget helt andet. Når pausen er slut, er du klar til at gå i gang med den næste opgave.

9

Beløn dig selv

Husk også at belønne dig selv, når du har løst de opgaver, som du har planlagt for dagen. Vi elsker belønninger, og det motiverer os til at gøre det samme igen og igen, og det er jo netop det, som du gerne vil. Det er dig, der bestemmer, hvad din belønning er, det skal bare være noget, som for dig er motiverende og gør dig glad. Skal du f.eks. holde tidligt fri? Eller spise en kage? Løbe en tur? Eller?

Del artiklen

Læs også …

Skriv en kommentar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Velkommen til Business-Bloggen om Iværksætteri, forretningsudvikling og personlig effektivitet af businessmentor Birgitte Feldborg.

forretningsudvikling-birgitte-feldborg

Del artiklen

Ansøg om en gratis business strategi session