3 trin, der sikrer dig, at du når dine mål

Når du gerne vil nå de mål, du sætter dig i din konsulent-, coach eller behandlervirksomhed, kan der mange gange gange komme en masse ting på tværs, der gør, at du ikke kommer helt i mål med det, du har sat dig for.

Derfor får du her 3 trin, der sikrer dig, at du når dine mål.

Når du har defineret, hvad du gerne vil nå, så forstil dig, hvordan det er, når du når dertil – altså hvad er slutresultatet, når du er kommet i mål med det, du gerne vil?

1

Start med at definere dit mål som SMART-mål

For at du kan vide, om du når dit mål, er du nødt til at definere dit mål, som et SMART-mål, hvor

S = Specifikt
M = målbart
A = attraktivt og ambitiøst
R = Realistisk
T = Tidsbestemt

2

Start ved målstregen

Hvis du arbejder på et lidt større mål, ved du også, at det hurtigt kan virke uoverskueligt og uopnåeligt.

Bryder du det i stedet ned i mindre dele, bliver det straks mere overskueligt

Lad mig give dig et eksempel:

Hvis du gerne vil have 1000 nyhedsbrevslæsere på din liste, når vi når til slutningen af 2021, så starter du med at bryde dette mål ned i kvartaler:

  • Hvor mange skal du så have på listen i slutningen af 3. kvartal?
  • i slutning af 2. kvartal?
  • i slutningen af 1. kvartal?

Når du har brudt dit mål ned i mindre dele, bliver det straks mere overkommeligt, og du behøver kun at fokusere på delmålet, så længe du når dette, når du også dit store mål.

3

Start ved målstregen

Når du har besluttet dig for, hvordan fordelingen mellem de forskellige kvartaler skal være, kan du så lave en plan – en handleplan for, hvordan du når derhen.

Her er nogle ideer til, hvad din kvartalsplan kan indeholde. 

I eksemplet har jeg taget udgangspunkt i, at du først skal starte med at bygge din liste op.

  • Kvartal 1: 100 personer på nyhedsbrevslisten
  • Kvartal 2: 300 personer på nyhedsbrevslisten
  • Kvartal 3: 600 personer på nyhedsbrevslisten
  • Kvartal 4: 1000 personer på nyhedsbrevslisten

Så kunne din handleplan for 1. kvartal se sådan her ud:

  • beslutte dig for et system til håndtering af dit nyhedsbrev, f.eks. Mailchimp, Flodesk eller ConvertKit
  • Beslutte dig for, hvilken freebie du vil udarbejde, reseahe til den, udarbejde den og finde en måde at levere på den
  • Lave en nyhedsbrevsboks på din hjemmeside
  • Skrive en velkomstmail og -serie, som følger med din freebie, når dine læsere skriver sig op til dit nyhedsbrev
  • Skriv et blog-indlæg om din freebie
  • Fortælle om din freebie på de sociale medier
  • …..
  • ….. (find selv på flere)

Inden du så laver din plan for 2. kvartal, evaluerer du resultatet for 1. kvartal – nåede du dit mål?

Hvis ja, hvilke tiltag skal du så fortsætte med i 2. kvartal? Og hvilke nye?

Nåede du ikke dit mål, hvad kan du så gøre anderledes i 2. kvartal? Og hvordan kan du indhente det, du mangler for 1. kvartal?

Herefter kunne din handleplan for 2. kvartal se sådan her ud:

  • Lav en plan for de posts, du vil skrive på de sociale medier, der fortæller om/understøtter din freebie og dit nyhedsbrev
  • Skab en e-mail kampagne, der giver dine nyhedsbrevslæsere værdi og lader dem vide, hvad det egentlig er du tilbyder at hjælpe dem med
  • Begynd så småt af fortællere dine læsere om, hvad de kan købe hos dig. Husk, at når du fortæller om dine produkter, så skal der også være noget værdi i dine mails til læserne, sørg for, at det ikke kun bliver en salgsmail.
  • Senere kan du så sende salgsmails ud imellem mails, der giver værdi til dine læsere.

Når du først har brudt dine mål ned i mindre delmål og lavet planen for det første delmål, så kan du trygt lægge de øvrige delmål væk, indtil du nærmer dig slutningen af den periode, som du har til dit første delmål.

Du ved jo, at så længe du gør, som du har planlagt i din første periode, ja så arbejder du støt og roligt frem mod at nå dit endelige mål.

Held og lykke med at nå dine mål.

Del artiklen

Læs også …

Skriv en kommentar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Velkommen til Business-Bloggen om Iværksætteri, forretningsudvikling og personlig effektivitet af businessmentor Birgitte Feldborg.

forretningsudvikling-birgitte-feldborg

Del artiklen

Ansøg om en gratis business strategi session