Følg op på dine fremskridt

En ting er at have mål og klare planer. En anden ting er at du faktisk også udfører dine handlinger. Hvordan sikrer du dig, at du hver dag, hver uge og hver eneste måned udfører de aktiviteter, der skal til, for at du kan hen over tid kan fejre, at du har nået alt det du har sat dig for, da du satte dine mål og lagde dine planer?

Følg op på dine fremskridt

Det gør du ved hjælp af ugens vigtigste møde og med dine daglige to-do lister sammen med en evaulering af, hvordan din foregående uge er gået.

Ugens vigtigste møde:

Ugens vigtigste møde er et møde, som du holder med dig selv en gang om ugen. Formålet med mødet er at få styr på den kommende uge – altså:

  • Hvilke opgaver skal du løse i den kommende uge for at nå de mål, du har sat dig
  • Og hvilke øvrige opgaver skal du nå?
Find et tidspunkt på ugen, hvor det passer dig godt at holde ugens vigtigste møde. Prøv at holde fast i det samme tidspunkt hver uge. Det hjælper dig nemlig med at få afholdt mødet, når du holder det på samme tidspunkt hver uge.

Der er rigtigt mange fordele ved at holde ugens vigtigste møde:

  1. Du får mere tid, overskud og overblik
  2. Du sikrer, at du får handlet på dine planer og dermed på din vision, dine værdier og dine mål
  3. Du sikrer dig, at du er på forkant med næste uge.

Dagsordenen til dit møde kunne se sådan her ud:

  1. Evaluer den uge, du er på vej ud af
  2. Tænk efter hvordan du har det, og hvad du har allermest brug for i den uge du er på vej ind i
  3. Planlæg den kommende uge

Beslut dig lige nu for, hvornår du holder dit næste ugentlig møde. Sæt så aftalen i din kalender som enhver anden aftale. OG overhold den!

To-do listen, der virker

På ugens vigtigste møde starter du på at udfylde dine to-do lister for den kommende uge. To-do listerne kender du selvfølgelig – og bruger dem vel også i en eller anden form. Men hvis du er ligesom de fleste af os, så bliver din to-do liste bare længere og længere, og vi når aldrig alt det, der står på den.
Her får du i stedet for en version af to-do listen, der virker:

  1. Skriv ALLE dine opgaver for dagen ned
  2. Hav en to-do liste pr. dag, og smid den ud, når dagen er slut
  3. Planlæg din dag inden du slutter dit arbejde dagen før
  4. Estimér hvor meget tid du skal bruge på hver enkelt opgave på din liste
  5. Planlæg max. 60% af din dag, sådan at du har plads til uforudsete ting
  6. Prioriter din opgaver i forhold til, hvor vigtige de er – start dagen med den vigtigste opgave

Jeg har også lavet en skabelon til en to-do liste til dig. Den finder du her: To-do listen der virker. Men det er faktisk ikke særligt vigtigt, i hvilket format du skriver din to-do liste – bare du skriver den – OG at den kun gælder for en dag ad gangen. Brug en App, din papirkalender, Google, Outlook, et stykke papir eller skabelonen her – og udfyld den, som jeg har beskrevet ovenfor. Så er jeg sikker på, at du når de opgaver, aktiviteter og mål, som du har sat dig – både for dagen og for ugen.

Følg op på dine fremskridt! Og held og lykke med det.

Del artiklen

Læs også …

Skriv en kommentar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret.

Velkommen til Business-Bloggen om Iværksætteri, forretningsudvikling og personlig effektivitet af businessmentor Birgitte Feldborg.

forretningsudvikling-birgitte-feldborg

Del artiklen

Ansøg om en gratis business strategi session