Få styr på økonomien som (solo)selvstændig

Kender du de dage, hvor man sætter en god kop kaffe over, åbner computeren og så bare kaster sig over det ene forførende bilag efter det andet? Lige tjekker op på sit budget og lægger en plan for, hvordan man når sine økonomiske mål og får styr på økonomien?

Nej?

Nå … Så er du nok som de fleste andre. Det er ikke bogføring og bilag, der driver dig. Faktisk har du ikke helt overblik over det med økonomien. Du bliver træt bare ved tanken.

Så er det nemmere at lukke øjnene og gribe ud efter noget andet.

Men om natten hjælper det ikke at lukke øjnene. Her kommer tankerne væltende om det overblik, du ikke fik. Eller tog. For ansvar for økonomi er ikke noget, du får. Det er noget, du tager.

Til gengæld slipper du for:

  • Onde myoser i skuldrene
  • Det mentale fravær, når familien snakker om dagens oplevelser hen over avokadosalaten
  • Suget i maven, når der dumper et “brev fra SKAT” ind i din e-Boks klokken langt over lukketid
  • Ubehagelige overraskelser i netbank og på årsopgørelsen
  • Bekymringerne om, hvordan du får betalt din moms eller næste faktura
  • Ondt i maven over, at der ikke er penge på konten til at udbetale dig selv (nok) i løn – heller ikke denne måned …

For har du ikke styr på  økonomien inkl. SKAT, ja så har du faktisk ikke styr på din virksomhed. Og så er det ikke kun nattesøvnen, der er på spil. Det er din forretning og din drøm, du spiller roulette med.

Men økonomi behøver ikke være et forsømt hadepunkt på to-do-listen. Sætter du fokuseret tid af, får du den mange gange igen i form af timer, hvor du ikke tygger drøv på bekymringer.

Kommer tid, kommer råd? NEJ!

Her er mit tip til dig:

  • Vent ikke på, du får tid
  • Tag tiden
  • Tag ansvaret
  • Beslut, at økonomien ikke skal være en træls pligt, du altid udsætter
  • Sæt tiden af, og styr din økonomi, så DU har overblik og kontrol.

Kan du se, hvad jeg mener? Læs det gerne igen.

Nedprioritering af økonomien er netop én af de store udfordringer hos de soloselvstændige konsulenter, coaches og behandlere, jeg hjælper med at skabe en levedygtig forretning.

De mangler overblik. Og de tager ikke ansvar. De glemmer, at DE er direktøren i DERES virksomhed.

Jeg anbefaler både dem og dig at have en månedlig og en ugentlig økonomidag.

Jeg siger ikke, du skal bruge hele dagen en gang om ugen og en gang om måneden. Jeg siger bare, du skal sætte tid af til at få styr på økonomien og tjekke op på dit salgsbudget.

Bagefter kan du sætte flueben ved punktet på din to-do-liste. Også i hovedet. For når du har ordnet ugens eller månedens økonomiopgaver, kan du slippe tankerne indtil næste økonomidag.

Hvilke tanker?

Det er dem her, jeg mener:

  • “Jeg skal også lige have faktureret…”
  • “Gad vide, hvor det der bilag nu er henne…”
  • “Jeg skal lige huske at betale den der regning på et tidspunkt.”
  • “Åh nej, er det allerede februar? Jeg håber ikke, SKAT synes, jeg skylder en hel masse penge i år.”
  • “Øøøøøh, hvad sker der her?” (når du åbner netbank)
  • “Jeg går da ud fra, at mine kunder betaler – det behøver jeg vel ikke tjekke?”
  • “Hov, nu fik jeg da heller ikke faktureret i dag.”

Hvis tankerne her virker bekendte, kan en økonomidag gøre underværker for dig.

Den ugentlige
økonomidag

Er det virkelig nødvendigt at kigge økonomien igennem en gang om ugen?
Det synes jeg. Og nu skal du høre, hvad jeg foreslår, du bruger tiden på.

På din ugentlige økonomidag skal du:

  • Sende fakturaer ud
  • Betale dine egne regninger
  • Tjekke, at dine kunder har betalt
  • Få styr på dine bilag

Det er da en overkommelig opgave ikke sandt? Især hvis du sørger for at gøre det hver uge!

Den månedlige
økonomidag

På din månedlige økonomidag sørger du for at:

  • Sende bilag til bogholder eller bogføre selv
  • Følge op på dit salgsbudget (for du har da et slagsbudget, ikke?)
  • Få overblik over de næste tre måneder – hvad skal der ske? Skal du speede op eller bremse ned? Skal du markedsføre dig endnu mere, end du gør lige nu?

Det løbende tjek af dit salgsbudget har to vigtige formål:

  1. Du kan sætte ind med en (endnu) større indsats på markedsføringen, indenopgavekalenderen er tom. Det kan nemlig godt tage både uger og måneder, før du kan høste frugten af din markedsføring.

  2. Du kan nå at rette i din forskudsopgørelse, så du ikke betaler urealistisk høje B-skatterater (hvis du har en enkeltmandsvirksomhed) af penge, du ikke har tjent, eller må stirre lamslået på skærmen, når du tjekker din årsopgørelse i marts.

Har du brug for at få lavet et minibudget? Så kan du finde en vejledning og et skema lige her: Budget.

Når du oplever, hvor meget ro det skaber i hovedet, tror jeg, du prioriterer de her dage højt fremover. Det ønsker jeg virkelig for dig.

Få styr på økonomien
- dit næste skridt

Det allerførste skridt, du kan tage, for at få styr på økonomien, er at beslutte dig for, på hvilken ugedag du vil holde din ugentlige økonomidag, og på hvilken dato du vil holde din månedlige økonomidag.

Find så din kalender frem og plot det ind. Og respekter, at denne aftale er lige så vigtige som alle de aftaler, du har med dine kunder – på den måde får du styr på økonomien som (solo)selvstændig.

Har du brug for at finde ud af, hvordan du tjener det, det gerne vil i din virksomhed? Så skulle du overveje workshoppen Powerful Planlægning. Du kan læse meget mere om workshoppen lige her: Powerful Planlægning.

Del artiklen

Læs også …

Skriv en kommentar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Velkommen til Business-Bloggen om Iværksætteri, forretningsudvikling og personlig effektivitet af businessmentor Birgitte Feldborg.

forretningsudvikling-birgitte-feldborg

Del artiklen

Ansøg om en gratis business strategi session