Du er direktør: Påtag dig rollen, og sæt tid af forretningsudvikling

Som soloselvstændig har du alle kasketterne på.

Du er både sekretær, kundeservice, rengøringsassistent, den, der kommer med morgenbrød, social media-manager, webmaster, konsulent/behandler, økonomiafdeling og administrerende direktør. Det er altså også dig, der skal lave forretningsudviking – gerne hver eneste uge.

Men hvor seriøst tager du egentlig rollen som direktør? Du ejer virksomheden, du træffer beslutningerne, og du står på mål for dem.

Men zoomer du også ud og undersøger, hvor du er, og hvor du skal hen? Lægger du en strategi for hvordan?

Det er nemlig vigtigt, du forstår forskellen mellem at arbejde din forretning og på din forretning.

Når du arbejder din forretning, så drifter du din virksomhed, dvs. du servicerer dine kunder. Du udfører f.eks. en ydelse, sælger en vare eller svarer på et spørgsmål fra en mulig kunde.

Når du arbejder på din forretning, så bruger du tiden på at tænke nye tanker, strømline, markedsføre og blive inspireret. Det er her, du udvikler, profilerer og positionerer din virksomhed – altså viser, at du er eksperten, jeg trygt kan gå til.

Sagt med andre ord:

Når du arbejder i din forretning Når du arbejder på din forretning
Deltagelse i netværksmøder
Rådgivning/konsultation
Holdundervisning
Deltagelse i kursus
Kundeservice
Afholdelse af et foredrag
Salg af fysiske varer
Salg af fysiske varer
Fakturering
Strategisk planlægning
Bogføring
Produktion af nyhedsbreve, podcast, blogindlæg, webinar etc.
Rengøring
Salgsmøder
Besvarelse af mails
Udvikling af nyt produkt
Opdatering af sociale medier
Opdatering af hjemmeside
Daglig planlægning

Godt. Du er nu helt med på, hvornår du arbejder og på din forretning. Men hvordan skal fordelingen mellem dem så være?

Hvad synes du? Inden du læser videre, så tænk lige over, hvor meget tid du bruger på at arbejde din forretning og på din forretning. I procent eller antal dage i løbet af en uge.

Skriv tallet ned.

Sådan.

Vil du høre, hvad jeg tænker?

Når jeg hjælper soloselvstændige konsulenter, coaches og behandlere med at udvikle deres forretning, så anbefaler jeg dem at bruge i hvert fald 3 timer om ugen på at løfte deres virksomhed. PLUS 20 procent af tiden på markedsføring.

Det er i alt halvanden dag.

Om ugen.

Minimum.

1 1/2 dag

Det fungerer ikke for alle at være fraværende fra kunderne halvanden dag om ugen.

Men det behøver du heller ikke. Du kan i stedet begynde hver dag med at arbejde på din forretning. F.eks. at bruge de første 1,5 eller 2 timer på at producere indhold til din markedsføring, udvikle nye idéer eller deltage i et netværksmøde.

Brug også tid på udvikling af din forretning og markedsføring, når det går godt

Kender du det, at du har for travlt til at fordybe dig i udviklingstanker og bruge tid på markedsføring? Der er et godt flow af kunder, så hvorfor bruge tid på at invitere flere ind, end du har plads til?

Det er dejligt, når du har kalenderen fyldt op. Men om tre eller fem måneder ser det måske anderledes ud. Så får du masser af tid til at markedsføre dig. Men der går altså lidt, inden kunderne er klar til at investere i din hjælp.

Desuden handler markedsføring og udvikling ikke kun om at få kunder. Det handler også om at profilere og positionere dig. At vise, du ved, hvad du laver. Du er den, de går til.

Når målgruppen betragter dig som eksperten, berettiger det dig også til løbende at hæve dine priser og få endnu mere ud af din forretning.

For selvom du gerne vil hjælpe så mange som muligt, så er du vel også interesseret i at leve (godt) af din forretning, ikke? Du vil gerne have frihed og fleksibilitet. Og du vil kunne trække vejret helt derned, hvor du kan mærke dig selv igen. Fordi du er tryg ved, at der er kunder i butikken – også i næste måned, måneden efter det og om et halvt år.

Problemet er, at når du bruger det meste af din tid på at servicere kunderne, bliver du timeslave i din egen virksomhed. Du løber og løber for hver eneste kunde og krone.

Men du er ikke timeslave. Du er direktør. Og det ansvar kan og skal du bære.

For hvad sker der, når du holder op med kun at betjene dine kunder – og også fokuserer på at kigge strategisk på din virksomhed, tænke nye tanker og dele din viden i form af god markedsføring?

Så får du et langsigtet flow af kunder, ekspertstatus inkl. fuld tillid fra kunderne og mulighed for at hæve dine priser.

Sådan kommer du i gang forretningsudvikling allerede i dag

Det kan være svært pludseligt at skulle prioritere 30 procent af din tid (minimum!) på at udvikle din forretning.

Dit første træk er at finde ud af, hvor du overhovedet vil hen. Reservér gerne en hel dag til at tage temperaturen på din virksomhed. Du kan sidde på din normale kontorplads, gå en tur eller tage væk fra de vante omgivelser hele dagen.

Her tænker du først over, hvor du er, og hvor du vil hen.

Så lægger du din plan:

  • Hvordan vil du arbejde på din forretning?
  • Hvordan vil du udvikle den?
  • Hvordan vil du markedsføre den?
  • Hvornår på ugen vil du lægge timerne til udvikling og markedsføring?
  • Hvad er dine mål for den kommende periode?
  • Hvad vil du sælge i den næste periode (planlæg gerne for 1 kvartal ad gangen)
  • Hvordan vil du gøre det?
  • Hvornår holder du fri?

Og så er det tid til at udføre planen.

Jeg er med dig. Jeg ved det bedre end nogen. Når hverdagen kører, er det nemt at tage en ekstra kunde ind og gøre hende glad, selvom det betyder, du må udsætte arbejdet på din forretning. Det er jo kun en aftale, du har med dig selv. Det kan du jo altid gøre på et andet tidspunkt.

I princippet.

MEN den aftale er afgørende for, at din forretning fungerer. Den er væsentlig for alt det, der er vigtigt i dit liv som selvstændig.

Hvad er vigtigt for dig?

    • Frihed?
    • Fleksibilitet?
    • God, stabil indkomst?
    • Work-life-balance?
    • Kundeflow?
    • At hjælpe andre?
    • At positionere dig?

    Det handler altså om, hvor seriøst du tager dig selv. Hvor seriøst du tager dit arbejdsliv, dit mentale velvære, dit bidrag til familiens økonomi og dine drømme.

    Hvor meget betyder det for dig i forhold til at tage en ekstra kunde ind, så hun bliver glad og synes, du er en skattemus?

    Hvor meget betyder det?

Inden vi slutter af og suser ud i hver vores dagligdag, så vil jeg gerne hjælpe dig i gang.

  1. Find et stykke papir – fysisk, i Word eller i dit yndlingsnoteprogram.

  2. Skriv, hvornår du vil bruge tid på at arbejde på din forretning i den kommende uge.

  3. Skriv helt konkret, hvad du vil gøre.

  4. Beslut, at det her er så vigtigt for dig, at du gør det. Den respekt viser du dig selv og din virksomhed – og i længden dine kunder.

Rigtig godt.

Ved du af bitter erfaring, at det er megasvært at overholde netop dine aftaler med dig selv?

Så skal du måske involvere din netværksgruppe, sparringspartner eller veninde om, hvordan du vil udvikle din virksomhed den næste måned.

Følg op, når tiden er gået, og evaluér på:

  • hvordan det gik
  • hvad du nåede
  • hvad du ikke nåede
  • hvorfor du ikke nåede det
  • hvad dine mål er nu.

På den måde forpligter du dig over for et andet menneske, og dét er effektivt.

Gør en forskel for dig selv og dine kunder

Har du brug for endnu mere hjælp til at skabe den forretning, der gør det sjovt og levedygtigt at være selvstændig?

Mit 1:1-mentorforløb er til dig, der har været selvstændig i noget tid, men som stadig ikke har kunder nok. Dig, der mangler overblik til at skabe det soloselvstændige liv, du drømmer om – med tid til dig selv, økonomisk stabilitet og fundament for at gøre en endnu større forskel i din kundes liv.

Er du klar til at tage det næste skridt i din forretning?

Ansøg om 1:1-forløbet, der hjælper dig HELT i mål med dine drømme, her. VIP-samtale

Del artiklen

Læs også …

Skriv en kommentar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret.

Velkommen til Business-Bloggen om Iværksætteri, forretningsudvikling og personlig effektivitet af businessmentor Birgitte Feldborg.

forretningsudvikling-birgitte-feldborg

Del artiklen

Ansøg om en gratis business strategi session