Læsetid: 6 minutter

Og hvordan arbejder jeg på de gode idéer, der giver mest værdi for mig, mine kunder og min forretning?

Det at have (alt for) mange gode idéer er en afde største udfordringer, som rigtigt mange soloselvstændige konsulenter, coaches og behandlere har.

 

Din hjerne er faktisk en hel idémaskine - nogle kalder det også en popcorn hjerne.

 

Så det med at få gode idéer er slet ikke et problem – tværtimod. Problemet opstår faktisk først, når du skal i gang med at arbejde på alle dine gode idéer.

Gode idéer

Enten forsøger du at arbejde på flere (mange) af dine idéer på en gang, og så når du slet ikke i mål med nogle af idéerne, inden du  har fået andre – langt bedre  idéer, som du kaster dig over med fornyet begejstring, eller også vælger du bare den idé, du lige føler mest for lige nu, uden at have tænkt det nærmere igennem, for efterfølgende at konstatere, at det måske ikke lige var den idé, du skulle have brugt dine kræfter og energi på lige nu.

 

Jeg vil hellere, at du har en mere strategisk tilgang til, hvordan du vælger de idéer, der er helt rigtige for dig og din virksomhed lige nu.

 

Det gør det bare endnu mere vigtigt, at du finder et sted til at parkere alle dine gode idéer - og kun ét sted, sådan at du ved, hvor du skal lede, når du skal beslutte dig for, hvilken idé, du skal arbejde på nu. Hvis du ikke lige ved, hvordan du skaber den bedste parkeringsplads til dine ideer, så kan du læse mere om det her. Opgavelisten

Parkeringsplads gode idéer

Jeg vil opfordre dig til løbende - gerne mindst en gang i kvartalet, når du planlægger det næste kvartal - at evaluere dine ideer, sådan at forholder dig til, om dine idé er lige så gode, som den gang du fandt på dem, og sådan at du kan vælge, hvilken idé, der lige nu er allervigtigst for dig og din virksomhed.

 

Min holdning er, at du skal være strategisk, når du udvælger den idé, der er interessant at implementere lige nu. Og grunden til det er, at du på den måde hele tiden udvikler din forretning i den retning, som du ønsker og ikke bare efter en pludselig indskydelse, alt efter hvad du har mest lyst til lige nu.

 

Der er tre kriterier, når du skal beslutte dig for, hvilken idé du nu skal søsætte:

  1. Den mest indbringende idé
  2. Den mest levedygtige idé
  3. Den mest fantastiske idé

1. Den mest indbringende idé

den mest indbringende idé

Har du brug for en indtægt, så hurtigt som overhovedet muligt?

Ja så skal du nok fokusere på idéer, der handler om, at du giver din tid væk mod et honorar. Det kan være som coach, mentor, underviser, hjemmeside-designer, grafiker, oversætter eller som VA (virtuel assistent).

 

Og så kan det godt være, at du går og drømmer om at skabe noget, der kunne blive til en fast, passiv indtægt, sådan at du ikke hele tiden skal bruge din tid, når du skal tjene penge.

 

Men her er den sandhed, som mange glemmer i farten, når du har fået den fantastiske idé at skabe noget online: Det tager tid at skabe et online produkt – især, hvis du er presset på din økonomi og din likviditet.

 

Men letter du presset på dig selv ved at tage et par kunder ind til 1:1 forløb/hjælp, så kan det lige give den luft, du har brug for, sådan at du også har tid og energi til at fokusere på dit online produkt.

Har du allerede en indtægt, der dækker det mest basale i din virksomhed?

Har du allerede en indtægt, der dækker de mest basale udgifter i din virksomhed, ja så kan du begynde at tænke på idéer, der også giver dig indtægter på den lange bane, uden at du nødvendigvis skal bruge endnu mere tid i din virksomhed.

 

Det er rigtigt, at gruppeforløb, onlineforløb og -kurser er der, hvor du kan tjene endnu mere uden at brug mere tid, men tit er det sådan, at man alt for hurtigt går derhen uden et (økonomisk) sikkerhedsnet. Det tager nemlig meget længere tid, end man lige regner med at få sådan et forløb op at køre. Faktisk kan du godt regne med +200 timer, inden du er helt i mål med dit kursus og din markedsføring af det. 

 

Det kræver nemlig også meget mere markedsføring at sælge et onlineforløb eller -kursus, fordi du har brug for et større publikum, når du skal sælge dine forløb, end når du skal sælge 1:1.

 

Det er også noget, du skal være opmærksom på, når du vælger at implementere din næste fantastiske idé.

 

2. Den mest levedygtige idé

den mest levedygtige idé

Hvilkenaf dine gode idéer kan du forpligte dig til at arbejde på i mindst tre måneder?

Inden du går i gang, så spørg lige dig selv, om du orker at bruge tre måneder på den her idé?

 

Og med tre måneder mener jeg, at du mere eller mindre bruger al din arbejdstid på din gode idé – det kommer det nemlig til at tage.

 

Og gider du efterfølgende at tale, undervise, skrive og arbejde med det her emne i måske mange år fremover, eller er din idé bare en døgnflue?

Hvor meget tid og energi vil det kræve af dig at implementere den gode idé?

Samtidig skal du også vurdere, om du overhovedet har tiden til det OG vil prioritere din tid til det? Kan du holde fokus så længe?

 

Eller vil du i virkeligheden hellere fortsætte med dine 1:1 kunder og klienter og ellers bruge tiden på at læse, hækle, dyrke yoga eller bare have mere tid til rådighed?

 

Overvej også, om du har de fornødne kompetencer til at lancere et gruppeforløb eller et onlineforløb eller -kursus.

 

Hvis ikke, hvem skal så hjælpe dig, sådan at du kommer helt i mål med idéen og efterfølgende kommer til at tjene penge på den?

3. Den mest fantastiske idé

den mest fantastiske idé

Hvilken følelse får du, når du tænker på din gode idé?

Fantastisk er jo en hel subjektiv vurdering, men skal du lykkedes med at fastholde momentum og fokus og dermed få din idé ud at leve (og dermed også tjene penge på den), ja så skal du virkelig synes, at det er den mest fantastiske idé i hele verden, ellers går det ikke, og du kommer ikke i mål med den store opgave, du har påtaget dig.

 

Du skal nemlig stadigvæk glæde dig til at stå op på dag 62 og arbejde videre med din fantastiske idé!

Det handler ikke (kun) om penge

Hvis du ikke længere synes, at din idé er fantastisk – ja så bliver resultatet også derefter, og så er det lige meget, hvor mange penge du evt. kan tjene på din ide. Penge er bare ikke drivkraft nok til at trække dig igennem planlægningen og alt arbejdet med at få din idé ud at leve.

 

Der skal mere til at drive det.

Din kvartalsplan

Du har nu gjort dig alle overvejelserne, og det er det tid til at vælge en af dine mange idéer og forpligte dig til arbejde på den de næste tre måneder (eller kortere tid, hvis du kan nå det på kortere tid).

 

Det er en god idé at planlægge for et kvartal ad gangen. For det første fordi det giver dig tid til at gennemføre din idé, og for det andet fordi det ikke er så lang tid, at du mister gejsten og dit momentum undervejs.

 

Lav så din handlingsplan over alt det, du skal have gjort.

 

Det gør du sådan her:

 

  1. Vælg den idé, du vil arbejde med
  2. Lav en liste over alt det, der skal ske for at få din idé ud i verden. Hvis du synes, at det er svært at overskue, så start baglæns
  3. Prioritér alle opgaverne i forhold til hinanden. I hvilken rækkefølge skal du gøre tingene?
  4. Estimer dit tidsforbug for hver enkelt aktivitet i din handlingsplan
  5. Lav et realitytjek – med alt det, du nu ved, har du så overhovedet tiden og energien til at føre denne her idé ud i livet lige nu? Hvis ikke, hvornår skal du så gennemføre din idé?
  6. Find så din kalender frem og sæt tid af til hver af de aktiviteter, du har planlagt.

 

Hvis du synes, at det er en ordentlig mundfuld at sidde med selv, så overvej om workshoppen Powerful Planlægning er noget for dig. Her arbejder vi nemlig bl.a. med planlægningen af dine mange gode ideer.

Workshop Powerful Planlægning

Efterlad en kommentar





This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.