Min strategi til, hvordan du planlægger dit overskud

Læsetid: 5 minutter

Hvis du er ligesom mig, så kommer der et tidspunkt i din virksomhed, hvor den skal blive så levedygtig, at den kan forsørge dig og din familie – hvis du skal blive ved med at drive virksomheden.

 

Vi har alle sammen været i den første periode af vores virksomhed (det har jeg skrevet en guide om, som du kan hente HER )  hvor vi vidste, at der ville tage tid, inden vi havde styr på alting og fik kunder i vores virksomhed.

 

Men efterhånden som tiden går, og du får fundet frem til dine kerneprodukter og ideelle kunder, så har du også brug for, at du kan hæve en fornuftig løn i din virksomhed. Det holder ikke, at du ikke kan hæve løn i din virksomhed – så er det jo bare en dyr hobby, du driver!

Skab en plan - så du kan leve af din virksomhed

Det er derfor, at det er så nødvendigt, at du har en plan for hvordan du skal skabe den her virksomhed hvor du ved, at du har en virksomhed, der rent faktisk er levedygtig på den lange bane, og hvor du kan hæve en fornuftig løn fra.

 

Desværre viser det sig, at rigtigt mange kvindelige selvstændige har en virksomhed, hvor de tjener mindre end dagpengesatsen hver eneste måned. Og mange af dem må give op efter et år eller to.

Min strategi til, hvordan du planlægger dit overskud

Har du en omsætningsplan?

Når jeg taler og arbejder med konsulenter, coaches og behandlere om deres omsætning, ja så ved de fleste af dem godt, hvad de gerne vil omsætte for, og hvad de er nødt til at omsætte for, for at de kan leve fornuftigt af deres virksomhed.

 

Det er alt fra nogle få hundrede tusinde kroner om året og så op til en million kroner om året.

 

Det er fantastisk! – jeg elsker at møde ambitiøse kvinder, der vil leve godt af deres virksomhed.

Hvordan opnår du målet?

Men der hvor det går galt er, når jeg stiller spørgsmålet: ”Hvordan vil du så opnå det mål?”.

 

Og det gør det fordi:

  • Du er usikker på, hvilke produkter, du skal sælge for at nå dit omsætningsmål
  • Du er usikker på, hvor mange kunder du skal have
  • Du er usikker på, hvordan du skal markedsføre dig
  • Du ved ikke, hvordan du skal sælge dine produkter
  • Og du ved ikke, hvad der skal til, for at du kan få et stabilt kunde- og cashflow i din virksomhed

 

Hvis du heller ikke kender svarende på de her spørgsmål – så bare rolig – tag en dyb indånding.  Nu laver vi din omsætningsplan.

 

Mange konsulenter, coaches og behandlere er udfordret med at lave en plan for den omsætning, de skal genere for at have en virksomhed, de kan leve af – altså en plan der gør, at du hver eneste måned sælger det, du har planlagt.

 

Når du ikke har en plan for din omsætning, så kan du risikere at stå sidst på måneden og finde ud af, at du ikke har fået booket nogle kunder til næste måned, og så må du smide alt, hvad du har i hænderne for at forsøge at sælge et eller andet.

 

Når du er i denne her spiral, hvor der den ene måned er overskud på kontoen og den næste måne slet ikke er gået en krone ind på bankbogen – det som jeg kalder fest- eller hungersnødsspiralen – ja så vil det altid føles, som om du bare slukker den ene ildebrand efter den anden i stedet for proaktivt at udvikle din virksomhed.

 

Jeg bliver nødt til at fortælle dig, at der er en betydelig forskel på at løbe rundt for at booke den næste plads og så at have en ordentlig plan, der sørger for, at du altid har de kunderm du ønsker dig og har brug for.

Hvordan laver du så en omsætningsplan?

Din omsætningsplan starter med en kalender. Jeg planlægger hele tiden, og det at lave en omsætningsplan er simpel metode, som jeg har brugt i lang tid.

 

Din omsætningsplan handler i bund og grund om at planlægge dine salg, sådan at du kan ramme dit omsætningsmål.

 

Tag et stykke papir og lav en hurtig lille årskalender til dig selv.

Billede1

Start med dit kerneprodukt

Vi starter med dit kerneprodukt, fordi det er det produkt, der udgør den største del af din omsætning. Det er smørret på brødet din virksomhed. Det er det, du altid har til salg i din virksomhed, og det produkt, du aktivt vil køre kampagner for 2-4 gange om året.

 

Ofte vil prisen på dit kerneprodukt ligge et stedet mellem kr. 3.000 og kr. 10.000, og typisk vil kerneproduktet generere up til 80% af omsætningen i din virksomhed.

 

Beslut dig derfor for, hvornår på året du vil køre kampagner på dit kerneprodukt.

 

Når du har besluttet dig for, hvornår du skal køre kampagner for dit kerneprodukt, skal du have lavet en plan for, hvordan du skal sælge det.

 

Og det er nøglen – det er ikke nok at beslutte dig for, at du vil lave en kampagne for dit kerneprodukt – du skal OGSÅ lave en plan for, hvordan du sælger det OG efterfølgende gennemføre planen.

 

Salget fra dit kerneprodukt vil genere den største del af din omsætning, men det er som regel ikke nok – selv om dine kunder kan købe dit kerneprodukt hele året, så vil du opleve, at det er når du kører kampagner, at du har den største omsætning på produktet.

Kampagner

Nogle kampagner vil være større end andre. Det kan være, at dine kunder lige har booket et andet forløb eller er optaget af noget helt andet, end det, du tilbyder dem lige nu. Og næste gang du så kører kampagne, ja så er der et kæmpe salg, selvom du synes, at du har gjort det samme som sidste gang. Men hold fast i den beslutning, du har truffet om, hvornår du skal lave kampagner for dit kerneprodukt.

 

Men så mangler du jo stadig noget omsætning. Og hvad gør du så? Jo nogle af de øvrige måneder skal du bruge på at brande dig selv, og andre måneder skal du sælge nogle af de øvrige produkter, du har til salg i din virksomhed. Det er derfor, at det er så godt, at du flere produkter på din hylde.

Lav en forudsigelig omsætningsplan med 1:1 tilbud.

Lad os sige at jeg i januar laver en kampagne, hvor jeg sælger mit 6 måneders mentorforløb. Nogle kunder vil vælge at betale det fulde beløb på én gang, og det er jo fantastisk.

 

Omkring halvdelen af mine kunder vil betale det fulde beløb på en gang, hvilket betyder, at jeg har en fantasisk omsætning i januar. Den anden halvdel vil vælge at betale hver måned, og så har jeg en fantastisk januar måned, og en fornuftig omsætning i februar, marts, april, maj og juni måned.

 

Samtidig vil jeg have tid og energi til at køre endnu en kampagne i løbet af foråret for mit kerneprodukt, der kan skabe omsætning hen over sommeren og efteråret. Jeg kan også lave en kampagne for et af mine øvrige produkter, der gør, at jeg har omsætning i sommerperioden, sådan jeg ikke bare går ind i sommermånederne uden en plan for, hvordan mine omkostninger bliver dækket.

Omsætningsplanen virker

Ved regelmæssigt at køre kampagner på dit kerneprodukt, sikrer du dig nogle gode måneder, men du sikrer dig også tilbagevendende omsætning fra rate betalingerne.

 

Du kan gentage dine kampagner, så du behøver altså ikke starte forfra, hver gang du skal lave en kampagne. Det bliver nemmere for hver gang du skal lave den, når du har en plan for, hvordan du skal lave den, og du bare kan gentage det, der virker og så føje til derfra.

 

find nu din kalender frem og gå i gang med at skabe din omsætningsplan.

MERE FRA BLOGGEN:

Måske synes du også om ...

Hvad har din kunde brug for lige nu?

Tak fordi du fulgte med i 2020 - et meget underligt år, som jeg kigger tilbage på med blandede følelser. ...
Læs mere
Gode idéer

Hvordan prioriterer jeg alle min gode ideer?

Og hvordan arbejder jeg på de gode idéer, der giver mest værdi for mig, mine kunder og min forretning? Det ...
Læs mere
Sådan finder du dit kernebudskab

Sådan finder du dit kernebudskab

Stivner du også som et rådyr i lygterne på en Renault Scenic, når du bliver bedt om at formulere dit ...
Læs mere

Efterlad en kommentar





This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.