Ring på telefon 2033 3227

Hvordan du finder dit ”why” og får det til at skinne igennem i hele din forretning

Rigtig mange taler om at finde deres ”why”. Det skal  man simpelthen kende for at inspirere og have den der magnetiske effekt på sin målgruppe.

 

Måske har du mærket koldsveden, klumpen i halsen og angsten for selv at blive spurgt til netværksmødet: ”Hvad er så dit  why?”.

Yikes.

 

Men jeg kan berolige dig med én ting: Dit why er ikke et eller andet påtaget stads, du skal til at opfinde og positionere dig med.

 

Dit why har været der fra dag ét, og du kender det allerede. Det er nemlig det, der driver dig. Det, der fik dig til at blive selvstændig og får dig til at blive ved, ved og atter ved.

 

Du skal bare blive bevidst om det. Og du skal drysse det ud over alle dele af din virksomhed og lade den glimte af dit uforgængelige brændstof.

Hvordan du finder dit why

Hvad er et why?

Fint nok. Du skal kende dit why. Men hvad er  det der ”why” egentlig for noget?

 

Jo, det handler om, hvorfor du gør det, du gør.

 

Og jeg kan godt afsløre, det aldrig handler om penge. Penge er nemlig bare det resultat, du opnår.

 

Nej, det stikker dybere. Nemlig så dybt, at det i virkeligheden handler om, hvad der er dit formål og din grund til at arbejde med det, du nu har valgt at arbejde med i din konsulent-, coach- eller behandlervirksomhed.

 

Helt lavpraktisk så handler det om, hvorfor du gider stå ud af sengen hver morgen og arbejde med netop dét.

 

Dit why er altså din overbevisning, din grundfortælling og selveste formålet med, at din virksomhed overhovedet eksisterer.

But why? Hvorfor er det så vigtigt?

”People don’t buy what you do. They buy why you do it.”

 

Simon Sinek gentager ordene igen og igen i sin berømte TED Talk, ”How Great Leaders Inspire Action”.

 

Talen er set over 40 millioner gange og er den tredje mest populære TED Talk nogensinde. (hvis du endnu ikke har set den, kan du finde den lige her: https://www.ted.com/talks/simon_sinek_how_great_leaders_inspire_action)

 

Og der er noget om det.

 

Selvfølgelig køber din kunde dine evner og ydelser. Men hun køber også dig. Og hun køber din motivation og mission. Der er intet mere attraktivt end passionerede mennesker, som kæmper for en sag, der er større end dem selv.

 

”Men Birgitte, er det der why ikke bare endnu en smart ting?”

 

Faktisk ikke. Og det er hverken noget jeg, dit netværk eller Simon Sinek påstår. Det er ren og skær naturvidenskab.

 

Det foregår inde midt i hovedet på os i det område af hjernen, der hedder det limbiske system. Det er det, du bruger, når du følger dit hjerte eller går med din mavefornemmelse.

 

De logiske, rationelle dele af hjernen er ivrige efter fakta – hvem du er, hvilke egenskaber dine ydelser har, hvad du gør, hvordan du gør osv.

 

Men det er ikke logikken, der træffer beslutningerne. Det er det limbiske system. Følelserne, loyaliteten, mavefornemmelsen.

 

Måske kender du oplevelsen af, at al fornuft peger i én retning. Men det føles bare ikke rigtigt …

 

Omvendt: Hvis det limbiske system er overbevist, så skal det nok selv finde alle de grunde, der retfærdiggør beslutningen.

 

Du kommer i kontakt med din modtagers limbiske system, når hun mærker din mission og genkender sig selv i det, du tror på.

 

Derfor skal du ikke gå og putte med det. Få det frem i lyset, og brug gerne en rigtig hidsig projektør.

Hvordan finder du så dit why?

Hvis dit why ikke banker på, må du invitere dig selv på kaffe.

 

Længere nede i indlægget får du dit arbejdsark, så du selv kan finde dit why. Men i første omgang vil jeg hjælpe dig med at få fornemmelsen af, hvor du skal hen, med spørgsmålene her.

  • ikon-bordeaux
    Hvem er du, hvad vil du hjælpe med, og hvad vil du gerne kendes for?
  • ikon-bordeaux
    Hvorfor er det vigtigt for dig?
  • ikon-bordeaux
    Hvad driver dig, og hvad blev du selvstændig for? Det var nemlig ikke for at blive rig, få status og køre i en kæk bil, vel?
  • ikon-bordeaux
    Men hvorfor så?
  • ikon-bordeaux
    Hvad drømte du om?
  • ikon-bordeaux
    Hvad ville du forandre? For dig selv og for dem., du hjælper?
  • ikon-bordeaux
    Hvad opnår eller undgår din målgruppe med din hjælp?
  • ikon-bordeaux
    Hvorfor står du op om morgenen?
  • ikon-bordeaux
    Og hvorfor har det overhovedet betydning for dine kunder?

Til inspiration får du her mit eget why:

Jeg brænder for at hjælpe selvstændige konsulenter, coaches og behandlere med at udvikle deres virksomhed og finde den forretningsmodel, der tillader dem at gøre en endnu større forskel i deres kunders liv, samtidig med at de tjener flere penge og bruger deres tid og energi bedst muligt.

Jeg tror på, det er muligt, at du som selvstændig kan leve godt af dine drømme og idéer, samtidig med at du har tid, plads og overskud til din familie, dine venner og ikke mindst til dig selv. Det handler om, at du holder op med at være timeslave og med at drive en dyr hobbyvirksomhed, men tager din virksomhed og din forretningsmodel alvorligt.

Oprindeligt blev jeg selvstændig, fordi jeg var træt af uduelige chefer, som jeg ikke syntes påtog sig den opgave, de var ansat til, og som ikke var fagligt kompetente. Jeg gad simpelthen ikke gå og irritere mig over det længere. Samtidig havde jeg altid haft en drøm om at blive selvstændig. Da jeg ventede mit femte barn, tænkte jeg, tiden var inde nu, så jeg i højere grad selv kunne bestemme over min tid og mine arbejdsopgaver.

Mit why er faktisk så insisterende, at jeg slet ikke kan lade være at komme med gode idéer og input – selv når jeg møder selvstændige i mit private liv.

Hvordan bruger du dit why som selvstændig?

Når du kender dit why, kan du med ro i maven svare på spørgsmålet til netværksmødet.

 

Det er godt – i teorien. Men det er ikke helt nok. For det er ikke netværket, du skal imponere. Det er din kernekunde.

 

Du skal integrere dit why i alt, du gør. Drysse det ud over hele virksomheden fra ydelser og markedsføring til kundens oplevelse hos dig.

  • ikon-bordeaux
    Kig på dine ydelser
  • ikon-bordeaux
    Kig på din markedsføring
  • ikon-bordeaux
    Kig på dine mål for året
  • ikon-bordeaux
    Kig på, hvordan du former dit arbejdsliv
  • ikon-bordeaux
    Kig på, hvordan du er, når du møder dine kunder - online og fysisk
  • ikon-bordeaux
    Kig på, hvad dine omgivelser udstråler
  • ikon-bordeaux
    Hvordan kan du skabe overensstemmelse mellem det, dit hjerte banker for, og kundens oplevelse, fra hun møder dig på Google, til du har hjulpet hende?

Arbejd dig ind i dit why, og nå hele vejen omkring din virksomhed

Nu ved du, hvad du skal vide for at komme ind under huden på dit famøse why.

 

Så er det nu, du skal i gang med at finde frem til dit why. Her har du arbejdsarket, som hjælper dig med at finde dit  why og lade det gennemstrømme hele din virksomhed. Arbejdsark: Find dit why

 

En soloselvstændig forretning er et komplekst puslespil, hvor det fulde billede afhænger af hver enkel brik. Arbejdet med dit why er en del af det, der skaber en balanceret virksomhed.

Vil du blive endnu bedre til at lade din målgruppe mærke dig, og vil du med på en 360-graders tur omkring din virksomhed?

 

Så vil jeg anbefale dig at tilbringe 47 inspirerende minutter sammen med mig i mit onlineforedrag.

 

Det koster ingenting, og du tilmelder dig lige her: Sådan tiltrækker du flere kunder

Efterlad en kommentar





This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.