Sådan skaber du den forretningsmodel, der tillader dig at gøre en endnu større forskel for din kunde, uden at du skal arbejde mere

Har du også oplevet, at du til et netværksarrangement eller til et møde med en samarbejdspartner bliver spurgt om, hvad din forretningsmodel er, og så bliver du i tvivl om, hvad det egentlig er, de gerne vil vide.

Det har jeg.

De første mange gange blev jeg lidt forskrækket og tænkte – forretningsmodel, har jeg overhovedet sådan en?

Jeg er jo bare mig selv og arbejder med at hjælpe andre selvstændige konsulenter, coaches og behandlere med at udvikle deres virksomhed.

Men ja, det har jeg og det har du også, selvom du måske ikke er klar over det – og når du ikke er bevidst om din forretningsmodel, så hjælper den dig højst sandsynlig heller ikke med at gøre en større forskel for dine kunder.

Det dine netværksrelationer eller samarbejdspartnere i virkeligheden gerne vil vide, når du spørger ind til din forretningsmodel, er:

  • Hvad tilbyder du din kunde?
  • Hvordan sælger du det?
  • Hvordan leverer du det?
  • Hvordan tjener du penge på det?

Det er selvfølgelig lidt mere kompliceret end det, men dybest set handler det om disse 4 ting.

Så lad os dykke lidt ned i, hvad en forretningsmodel er, og hvordan du kan skabe en forretningsmodel, der tillader dig at gøre en endnu større forskel for din kunde, uden at du skal arbejde mere.

Hvad er en forretningsmodel?

En forretningsmodel beskriver, hvordan du skaber og leverer værdi, for hvem og hvordan du gør det.

Forretningsmodellen viser også indtægter og omkostninger for din virksomhed – altså kort sagt, hvordan du tjener dine penge.
 
Du kan altid ændre og tilpasse din forretningsmodel (eller dele af den), så den er i overensstemmelse med din virkelighed, som jo hele tiden ændrer sig.

Det kan være, at du efterhånden får en ny type kunder, eller der er kommet nye konkurrenter til, der gør, at du må ændre den måde, du leverer dine ydelser på eller dine priser.

Er en forretningsmodel ikke bare noget for store virksomheder?

En forretningsmodel er et rigtigt godt redskab for alle virksomheder, også for dig, der er soloselvstændig og arbejder som konsulent, coach eller behandler, fordi den giver dig et overblik over, hvordan du skaber og leverer værdi for din kunde.

Det er hele kernen i din virksomhed – hvis din kunde ikke føler, at hun får værdi hos dig, finder hun et andet sted at lægge sine penge.

Derfor skal du have helt styr på din forretningsmodel.
 
Tænker du nu, at du jo har en forretningsplan og derfor ikke behøver en forretningsmodel, må jeg desværre skuffe dig.

Jeg har jo allerede en forretningsplan, behøver jeg så også en forretningsmodel?

Din forretningsplan beskriver nemlig, hvad det er, du som virksomhed gerne vil nå, og den udvikling som du arbejder hen imod.

I din forretningsplan beskriver du typisk også dine konkurrenter og interessenter, og hvilken risiko der kan være ved at drive din virksomhed.

Typisk vil du også skulle bruge din forretningsplan, hvis du skal ud at låne penge i banken eller ønsker at tiltrække investorer til din virksomhed.

Som før nævnt, så beskriver forretningsmodellen, hvordan du skaber og leverer værdi til din kunde, og de indtægter og omkostninger, som du har i din virksomhed – altså hvordan du tjener dine penge.

Derfor vil din forretningsmodel være en del af din forretningsplan.

Og det er ikke alle, der har en forretningsplan, men alle har en forretningsmodel, selvom de måske ikke er klar over det.

Men tænk lige en gang over, hvem dine kunder er og hvad du hjælper dem med (=skaber værdi for dem).

Det er din forretningsmodel.
 
Man kan sige, at forretningsmodellen er en del af din strategi og hjælper dig med at styre din virksomhed, hvor forretningsplanen er en konkret plan for, hvilke mål du har i din virksomhed, og hvordan du vil nå dine mål.

Sådan finder du den helt rigtige forretningsmodel for dig

Jeg arbejder altid med følgende principper for at skabe en forretningsmodel til mine kunder , der tillader dem at gøre den store forskel for deres kunder som de drømmer om:

  • Prissæt aldrig din tid, men værdien af det resultat, som du giver din kunde
  • Find frem til din bedste måde at arbejde på, så den passer til din livsstil (vil du have mange kunder, vil du hellere have få kunder og gå i dybden med dem, vil du arbejde online eller møde dine kunder fysisk osv.)
  • Fokuser på det, du brænder allermest for
  • Skab en model for din forretning, der gør, at du får tid og energi til alt det andet, der også er vigtigt i dit liv

Det er vigtigt for mig, at jeg ikke bare får proppet en one-size-fits-all forretningsmodel ned i halsen på dig.

Det har jeg nemlig selv prøvet, og det passede slet ikke til mig, men da denne person var meget dygtig på sit område, fulgte jeg trolig alt det, der blev sagt, at jeg skulle, fordi jeg troede på forsikringen om, at hvis jeg bare fulgte denne opskrift, ja så fik jeg succes.
 
Problemet var bare, at den ikke var tilpasset til mig og den måde, jeg bedst kan lide at arbejde på.

Det skal den forretningsmode, man vælger at arbejde med, nemlig være.

Det duer selvfølgelig heller ikke, bare “at følge dit hjerte” og lave lige det, du har allermest lyst til lige nu, med mindre det er godt for dig og din virksomhed og dine kunder – også på den lange bane.
 
Når du arbejder med at finde den helt rigtige forretningsmodel, skal du faktisk hele vejen rundt om din forretning. Jeg bruger derfor denne model, når jeg hjælper mine kunder med at finde den helt rigtige forretningsmodel for dem:

power

modellen

power-O-modellen

Sig stop til overvældelse
Sæt power på opbygning, overvejelse og overblik
Få overskud i din virksomhed én gang for alle

Det er en model, som vi altid kommer igennem, når jeg arbejder med mine kunder.
 
De 9 trin hænger sammen og påvirker alle hinanden. Hvis du ændrer et sted, ja så er du også nødt til at ændre andre steder i din forretningsmodel.
 
Lad os dykke ned i de enkelte punkter:

1

Skab dit stabile fundament

Det første punkt handler om at få grundlaget for din virksomhed på plads, så du hver dag vågner og ved, hvilken retning du skal drive forretningen i.

Lige meget hvad det er, du drømmer om, og hvad der er vigtigt for dig, så er hovedsagen, at du bliver helt klar over, hvad det er, du drømmer om – hvilken vision du har – for din virksomhed.

Først når vi ved, hvad det er vi drømmer om, kan vi handle på det, og dermed føle, at vi lever i overensstemmelse med vores drømme.

Hele ideen med at blive selvstændig var jo, at du kunne leve det liv, som du gerne ville, så skal du jo også gøre det!

Derfor skal du gøre dig helt klart, hvad du gerne vil opnå som selvstændig konsulent, coach eller behandler.

Overvej:

  • Hvordan ser din drømmearbejdsdag ud?
  • Hvornår starter den?
  • Hvornår slutter den?
  • Hvilke kunder hjælper du?
  • Med hvad?
  • Hvor mange penge tjener du?
  • Hvor megen energi ligger du i din virksomhed?
  • Hvilke ambitioner har du med den?
  • Og hvad vil du helt sikkert ikke bruge din arbejdstid på?

Notér alt ned, du kommer i tanke om i en notesbog.

  • Tænk over, hvad der fungerer rigtigt godt lige nu – og hvad der ikke fungerer!
  • Hvad er du dødtræt af at lave?
  • Hvad dræner dig for energi?

Noter det hele ned.

Nu har du kigget lidt på, hvad der er godt for dig og hvad du meget gerne vil ændre på, så er det tid til at se på, hvilke kunder du er allerbedst til at hjælpe

2

Forstå din ideelle kunde

Du har sikkert hørt talemåden

”den der sælger til alle, sælger til ingen”,

og det er sandt.

Det er nemlig rigtigt svært at målrette dit budskab til kunder, der er meget forskellige og forsøger du alligevel, bliver dit budskab ikke særligt konkret.

Og der er helt sikkert også kunder, du er bedre til at hjælpe end andre.

Du skal derfor kende din ideelle kunde lige så godt, som du kender dig selv.

  • Hvad er din kundes udfordring i forhold til det, som du arbejder med?
  • Hvordan kan du formidle, at du forstår, hvordan hun har det med denne udfordring?

Kan du beskrive den følelse, som din kunde har, sådan at hun tænker:

”Wow – det er lige præcis sådan, jeg har det
– hun forstår jo, hvad mit problem er”.

Når kunden tænker sådan, er hun også villig til at købe, fordi hun tænker, at når du ved, hvordan jeg har det, og har en løsning på mit problem, så tør jeg godt købe, for så virker det!

Du skal kunne føle, mærke og ikke mindst tale som hende, sådan at du helt præcist ved, hvilket behov du kan løse for din ideelle kunde.

Det betyder selvfølgelig ikke, at du skal lave om på dig selv, men bare at du skal bruge de ord, vendinger, følelser osv., som dine kunder bruger, når du formidler noget til dem.

Det er et stort arbejde du skal i gang med, men jeg er sikker på, at du allerede ved meget om din ideelle kunde, og så skal du arbejde videre derfra.

Tænk så også på, at når du kender hende, så ved du helt præcist, hvordan du skal tale og skrive, sådan at din kunde kan forstå dig, uanset om du laver video, skriver e-mails eller leverer din ydelse til hende.

Over 80% af de beslutninger som vi træffer, er baseret på, hvad der føles godt frem for, hvad der kan måles og vejes. Det er derfor, at det er så vigtigt, at du kender din kunde rigtigt godt. Jo mere du ved om din kunde, jo nemmere bliver ALT salg og markedsføring for dig.

Når jeg arbejder med mine kunder, er det her, 9 ud af 10 af dem er virkelig udfordrede. De kender ikke deres kunde godt nok! Du skal kende hende lige så godt som din mor eller din veninde!

Det kan virkelig betale sig at investere din tid her -du får den hurtigt igen senere, når du skal markedsføre dine produkter. Og tager du kun en ting med fra dette indlæg – ja så er det her, du skal fokusere på! Når du kender din ideelle kunde, kan du også kommunikere dine budskaber til hende på en måde, som hun forstår. Det handler næste trin om.

3

Formulér dit kernebudskab

Kender du det her med, at nogen spørger dig om, hvad du laver, og så er der ligesom en klap, der går ned, og du får fremstammet, at du er bogholder/kinesiolog/massør, (eller hvad du nu tilbyder i din virksomhed), og så slutter samtalen ligesom der?

Enten fordi personen faktisk ikke ved, hvad det betyder, eller også fordi hun ikke tror, at hun kan bruge din ydelse til noget, og så er hun allerede videre.

Havde du i stedet fortalt, at du hjælper soloselvstændige med at få ro i maven over deres økonomi, sådan at de kan koncentrere sig om at levere deres ydelser uden at bekymre sig om moms og skat, ja så er jeg sikker på, at personen for det første havde forstået, hvad det er, du laver, og for det andet kunne forholde sig til, om hun havde brug for din ydelse, eller om hun kendte nogen, der havde brug for det, du leverer.

Overvej derfor hvilket budskab du kommunikerer til dine potentielle kunder.

Dine kunder bliver forvirrede, hvis du ikke er rimelig præcis og konsistent, når du kommunikerer med dem. Og kan de ikke ret hurtigt forstå, hvad det er du kan tilbyde til lige præcis dem, ja så er de hurtigt videre.

Når du formulerer dit kernebudskab (som du selvfølgelig kan uddybe og vinkle alt efter situationen), så vær konkret og specifikt. Lad være med at bruge fagudtryk og floskler i dit budskab, men fokuser i stedet på, hvilke af din kundes udfordringer og drømme, du kan hjælpe hende med at løse og indfri, sådan at hun forstår, hvordan du helt konkret kan hjælpe hende.

Når du har fundet frem til din ideelle kunde og formuleret dit kernebudskab, er næste trin at sammensætte de produkter, der gør den allerstørste forskel for dine kunder.

4

Sammensæt dine fantastiske produkter

Hvad drømmer du om at give dine kunder?

Hvad skulle der til for, at din kunde ville fortælle alle, der gad at høre på det, at hos dig havde de fået lige præcis det, de havde brug for – og gerne lidt mere – i forhold til den udfordring, de stod med?

Og hvad leverer du til dine kunder i dag? Og hvordan? Hvis du leverer dine ydelser pr. time, kan du hurtigt blive drænet for energi og ende med at blive det, som jeg kalder timeslave.  At være timeslave betyder, at du fakturerer dine ydelser time for time, og hver gang du skal tjene flere penge, så skal du også arbejde flere timer.

Samtidig føler du også, at du kunne gøre så meget mere for din kunde, hvis du bare fik lov til det. Overvej om du kan levere dine ydelser på en anden måde, sådan at du måske har færre kunder, men til gengæld kan du gøre en større forskel for hende.

Find blyant og papir frem og overvej, hvilken forskel du reelt kunne gøre for dine kunder, hvis du ikke skulle tænke på, hvor lang tid du skulle bruge på den enkelte kunde eller på, hvor meget kunden skulle betale for det.

Jeg taler meget varmt for, at alle konsulenter, coaches og behandlere skal have et kerneprodukt, fordi det for mig er vigtigt at komme væk fra time-slaveriet og i stedet kunne sælge noget, der giver reel værdi til min kunde.

Et kerneprodukt for mig er ikke et produkt, der bliver afregnet til timepris, men et produkt, der lover et specifikt resultat for min kunde, f.eks.

eller

Når du sælger og leverer et kerneprodukt, ja så opnår du både at gøre en reel forskel for din kunde OG tjene en ordentlig løn samtidig med, at du slipper for time-slaveriet.

Hvad skal dine produkter så koste?

Det er et spørgsmål, jeg rigtigt tit får, når jeg mødes med mine kunder.

Og det handler trin 5 om.

 

5

Find den rigtige pris

Som regel skal dine produkter koste mere, end du først regnede med.

Hvorfor nu det?

Jo fordi mange glemmer at tage højde for, at man ikke kan sælge alle sine timer, der går også tid til udvikling af nye produkter, til administration, til salg og markedsføring etc.

Er der også omkostninger udover din tid forbundet med at udvikle dine produkter? Ja, så skal du også have dem dækket ind.

Det kan være, at du skal investere i nyt udstyr f.eks. lys eller mikrofon, hvis du skal optage live videoer, eller hjælp til klipning af dine videoer eller markedsføring af dit nye produkt etc.

Når du skal beslutte dig for, hvad dit produkt skal koste, skal du selvfølgelig kigge på, hvad øvrige på markedet tager for lignende ydelser, men det allervigtigste er, hvilken værdi dit produkt har for din ideelle kunde.

Vil hun opleve en lille forandring i sit liv? En reel forandring eller en ægte transformation?

Det er det, der betyder noget, når kunden skal afgøre, om hun vil investere i dit produkt.

Jo større en forskel du kan gøre for hende og jo mere, hun føler, at du virkelig har lige præcis det produkt, som kan hjælpe hende ud af den smerte eller problematik, som hun står i, jo mere er hun villig til at betale.

prissaetning-freebie-download-1

Vil du gerne arbejde videre med at sætte den rigtige pris for dine produkter, kan du hente min prissætningsguide her

Nu er du klar til at sælge dine produkter.

6

Vælg dine salgs- og markedsføringskanaler

Mange coaches, behandlere og konsulenter har ikke salg som deres yndlingsdisciplin, men uden salg ingen virksomhed. Derfor skal vi også rundt om dit salg.

Det første, du skal overveje, er, hvor du kan møde dine kunder både offline og online.

I dag er de fleste mennesker i Danmark til stede på en eller anden online platform, men derfor skal du også overveje, hvor du kan komme i kontakt med dem offline.

Når du har fundet ud af det, handler det om at finde den bedste måde for dig at vise dine ideelle kunder, hvad du kan.

Du skal derfor finde ud af, hvordan du bedst kan komme til at introducere dig selv for dine kunder.

Online kan det være ved f.eks.:

  • Gratis live foredrag, hvor du viser noget af det, du kan
  • En lille folder eller lign., som du lægger i postkassen eller sender med posten til din ideelle kunde
  • Deltagelse i relevante messer eller netværksarrangementer, hvor din ideelle kunde også deltager
  • Find selv på flere …

Offline kan det være ved f.eks.:

  • En video, der fortæller om det, du kan på de sociale medier, hvor din ideelle kunde også er til stede
  • En guide, som din ideelle kunde kan downloade på din hjemmeside og samtidig tilmelde sig dit nyhedsbrev, sådan at du kan kommunikere med hende fremadrettet
  • 30 minutters gratis rådgivning/behandling, der giver din kunde lyst til mere
  • Find selv på flere …

Når du har fundet ud af, hvordan du vil komme i kontakt med dine kunder, er næste skridt at holde kontakten til dem, sådan at de efterhånden kommer til at kende dig.

Før dine potentielle kunder vil købe af dig, skal de kende dig, så skal de have tillid til dig, og først derefter vil de begynde at købe af dig. Derfor skal du markedsføre dig overfor de samme kunder mange gange, før du kan gøre dig håb om, at de køber dit produkt.

Tænk det som en rejse, som du vil tage din kunde med ud på.

  • Hvad vil du gerne vise din kunde først?
  • Næstefter?
  • Og så?

Planlæg rejsen i din salgskanal.

Når du har styr på det, kan du skabe en plan for at markedsføre og sælge dit produkt – og gøre det igen og igen.

Hver gang, du har kontakt med din kunde – enten offline eller online – skal du sørge for et Call To Action – altså hvad vil du gerne have, at din kunde skal gøre nu?

  • Downloade noget?
  • Like din side?
  • Ringe til dig?
  • Booke en tid?

Men husk, at der aldrig må være mere end et Call To Action – så bliver din kunde forvirret, og du risikerer, at hun så ikke ved, hvad det er, du gerne vil, at hun skal gøre.

I løbet af den rejse, som du tager din kunde ud på, skal du introducere og forklare hende om dine produkter, sådan at du også giver hende mulighed for at få din hjælp.

7

Skab en plan for at markedsføre og sælge dit produkt - og gør det igen og igen

Inden du nu kaster dig ud at markedsføre dig overfor dine kunder, er det en god ide at få lavet en plan – en markedsføringsplan, sådan at du ved, hvad du skal gøre hvornår.

Men kunderejsen skal være skitseret først, sådan at du kan indrette din markedsføringsplan efter den rejse, du tager din kunde ud på.

Når du har testet den rejse, du gerne vil tage din kunde ud på, ja så kan du sætte rejsen i system, sådan at langt det meste foregår automatisk, uden at du skal bekymre dig mere om det, når først du har lavet dit materiale en gang.

Inden du nu tænker, at det kan du slet ikke finde ud af, og det virker meget uoverskueligt, så husk lige på, at det kan gøres trin for trin i det tempo, som du har tid og energi til, og bare det, at du får begyndt på at sætte tingene i system og automatisere din markedsføring, vil gøre en massiv forskel for dig, din tid og din energi.

Har du ikke lyst til selv at kaste dig ud i dette her, ja så vil jeg helt klart opfordre dig til at få hjælp enten til at komme i gang eller få nogen til at gøre det for dig, fordi det virkelig kan hjælpe dig på den lange bane.

Du har nu alle elementerne til at tiltrække flere kunder og skaber en reel forskel i deres liv – uden at arbejde mere.

Nu handler det om at skabe tiden til at få implementeret alt det, du har besluttet dig for i de forrige trin – det handler trin 8 om

8

Brug din tid rigtigt

Som selvstændig konsulent, coach eller behandler er der altid rigtigt meget at se til, så hvis du også skal have tid til andet end at arbejde, er du nødt til at bruge den tid, du har til rådighed, rigtigt.

Du skal prioritere, estimere og med omhu vælge, hvad du bruger din tid på, og dermed også hvad du fravælger.

Hav fokus på, hvad der er godt for dig OG for din forretning og lad resten ligge.

Find nu din notesbog frem og noter alle de opgaver ned, som du skal have løst.

Herefter skal du beslutte dig for, hvilken af de opgaver, du har noteret, der er den allervigtigste at få løst først.

Notér den som nr. 1.

Prioriterer derefter de øvrige opgaver efter, hvor vigtige de er for hurtigst muligt at implementere din forretningsmodel.

Det er den rækkefølge, som du skal løse opgaverne i.

Det næste (og sidste), du skal gøre, er at estimere, hvor lang tid, hver enkelt opgave vil tage dig at udføre (prøv at være realistisk – ting tager tid!), og sætte en deadline ud for hver enkelt opgave. 

Nu er din plan klar!

Sæt nu dine opgaver ind i din kalender, sådan at du er sikker på, at du også har tiden til at få opgaverne udført

9

Styr din økonomi fremadrettet

En ting er, at du nu har fundet den forretningsmodel, der er helt rigtig for dig, men du skal jo også tjene penge på den.

Det handler det sidste trin – trin 9 om.

Der er to ting, der er vigtige her – lav et realitetstjek på dine priser – OG sørg for at, du har styr på din økonomi fremadrettet.

For rigtigt mange selvstændige konsulenter, coaches og behandlere er økonomi ikke deres stærke side.

Men det er bare ikke nogen undskyldning – du er en voksen kvinde, og selvfølgelig kan du finde ud af din økonomi.

Måske har du bare brug for lidt hjælp, men derfor skal du stadig selv have førertrøjen på – også selv om du vælger at outsource dit bogholderi.

Lav et realitytjek

Hver gang du tænker på at ville udvikle og sælge et nyt produkt, skal du - inden du går i gang med udviklingen af produktet - lave et realitetstjek.

Et realitetstjek viser dig, om det overhovedet kan betale sig for dig at udvikle, markedsføre og sælge dit produkt.

Du laver realitetstjekket ved at beslutte dig for, hvor stor en omsætning, du gerne vil have i din virksomhed.

Hvis du ikke lige kan beslutte dig for det – så gør det omvendte – forstået på den måde, at du finder lommeregneren frem og:

  • Finder ud af, hvor mange omkostninger du har i løbet af året til at drive din virksomhed
  • Beslutter dig for, hvor meget du gerne vil hæve i løn i løbet af året (før skat)
  • Definerer hvor meget du gerne vil have i overskud i din virksomhed om et år
  • Undersøger, om der er omkostninger forbundet med at levere dit nye produkt. F.eks. leje af lokale, frokost, hjælpematerialer osv. Det skal du også have indregnet.

Læg alle disse tal sammen.

Når du har gjort det, så dividerer du dette tal med den pris, du har besluttet dig for at dit produkt skal koste.

Det tal, som du nu får, er det antal produkter, du skal sælge og levere i løbet af det næste år, hvis du kun skal sælge dette ene produkt.

Det er nu reality checket kommer!

Er det realistisk, at du kan sælge OG levere det antal, du er kommet frem til?

Hvis ja – så er det bare om at komme i gang.

Hvis nej – så må du justere.

Enten på prisen på dit produkt eller på den omsætning, og dermed på dine omkostninger, sådan at det bliver realistisk.

Lad os tage et eksempel:

De faste omkostninger, som der er i eksemplet her, til husleje, telefon, bogføring, hosting og vedligehold af hjemmeside osv. er 100.000.

Du vil gerne have 250.000 i løn i løbet af året før skat.

Du vil gerne have et overskud efter din løn på 50.000,- i din virksomhed om et år.

Det giver i alt 400.000,-

Du har besluttet dig for, at dit nye produkt skal koste 10.000,- + moms.
Dvs. 400.000,- : 10.000,- = 40 salg og levering af dit produkt.

Du skal bruge 1000 kr. til frokost, hjælpematerialer og lokaleleje hver gang du skal levere dit produkt. Dvs. at du også skal have indregnet dette beløb.

40 stk. x 1000 kr.  er 40.000,- dvs. at du skal sælge 5 stk. mere for at dække dette beløb.

Det bliver 5 i stedet for 4, fordi det også koster 1000 kr. at levere de sidste 4 stk.

Alt i alt skal du derfor levere 45 stk. af dit nye produkt i løbet af det næste år.

Hvis du forventer at holde fri i juli måned og 4 uger mere i løbet af året, så har du altså 10 måneder til at levere 45 stk. af dit kerneprodukt.

Det er i gennemsnit 4,5 produkter, du skal levere i hver måned du arbejder.

Er det realistisk?

Det er det, du skal forholde dig til.

Det svarer i eksemplet her til et produkt om ugen.

Kan du det?

Ja det kan du sikkert godt. Og så er det bare om at komme i gang.

Det er reality checket – og det må du ikke springe over.

Det er så ærgerligt at bruge tid og energi på at udvikle og sælge et produkt, som du så efterfølgende finder ud af, at du ikke tjener penge nok på, men som tager al din tid!

Så brug lige 10 minutter på at lave det tjek, inden du kaster dig ud i arbejdet med at udvikle dit nye produkt.

Styr din økonomi

At have styr på sin virksomheds økonomi handler i høj grad om at skabe systemer og overblik.

Mit forslag er, at du laver nogle ugentlige og månedlige rutiner, sådan at du altid har overblikket.

En gang om ugen:

  • Tjekker du, om dine kunder har betalt deres fakturaer (og rykker dem, hvis de ikke har)
  • Sætter du de fakturaer, som du har modtaget i ugens løb til betaling
  • Bogfører du dine bilag (eller får dem samlet, så de er lette at aflevere til din bogholder)

En gang om måneden:

  • Følger du op på dit salgsbudget (for sådan et har du vel?)
  • Tjekker du dit regnskab
  • Giver salgsbudgettet og regnskabet grund til justeringer? Følger du planen?
  • Hvis ikke, ændrer du din salgs- og markedsføringsplan, sådan at der kommer flere kunder til

På den måde har du hele tiden overblikket over din økonomi og kan sætte ind i tide, hvis det ikke går, som du forventer.

Sådan kommer du i gang

Nu har jeg givet dig hele opskriften til at skabe en forretningsmodel, der til tillader dig at gøre en større forskel for din kunde.

Det kan virke overvældende og uoverskueligt, men du kan gøre det, hvis du sætter noget sammenhængende tid af, og går i gang.

Du kan nå langt selv, men jeg bliver nødt til at sige at det er meget svært at sidde med det alene, så jeg vil som minimum foreslå dig at du får dig en sparringspartner som du kan brainstorme sammen med. 

Du kan faktisk også booke en gratis uforpligtende Business Strategi Session hos mig.

På den måde slipper du for at prøve dig frem og begå alle de fejl, som jeg – og rigtig mange andre – begår, når jeg selv skal finde ud af det hele, Du slipper også for at bruge al for meget tid og dermed penge på noget, der ikke kommer til at fungere.

Lige meget hvad du vælger, så rigtig god arbejdslyst med at skabe din forretningsmodel.

Del artiklen

Læs også …

Velkommen til Business-Bloggen om Iværksætteri, forretningsudvikling og personlig effektivitet af businessmentor Birgitte Feldborg.

forretningsudvikling-birgitte-feldborg

Del artiklen

Ansøg om en gratis business strategi session