Læsetid: 8 minutter

Kunderejsen trin 1:

Er du frustreret over at bruge enormt meget tid på at tiltrække nye kunder – uden at de bider på? Spild af tid og spild af tro på, at det, du gør, virker. Men måske forsøger du at sælge, før kunden er klar til at købe?

 

Når du tiltrækker nye kunder til din virksomhed, er det i første omgang ikke for at sælge. Først skal de opdage, du eksisterer, lære dig at kende og opbygge tillid til dig. Du skal med andre ord tage dem med ud på en lille rejse –kunderejsen.

 

Kunderejsen består af fem trin, der fører den mulige kunde stabilt ind i din butik – igen og igen. For når først man lærer dig at kende, er der ingen vej tilbage. Har jeg ikke ret? I dette blogindlæg lærer du kunderejsens første trin, tiltræk nye kunder, at kende. Det indeholder hemmeligheden bag at placere dig lige i synsfeltet hos potentielle kunder.

Sådan tiltrækker du nye kunder

Vi kigger på:

  • hvordan du gør din virksomhed synlig i onlinetågen
  • hvordan du tiltrækker mulige kunder, når de har fået øje på dig
  • fordele og ulemper ved de forskellige platforme
  • hvad du skal vælge – og hvad du absolut ikke skal gøre.

 

Når Rema 1000 sælger en halv liter piskefløde til 5 kr. op til jul, er det klart, kunderne strømmer til. Men du sælger ikke piskefløde til 5 kr., vel? Din kunde skal derfor have lidt mere tillid til dig for at investere i dig. Først og fremmest skal kunden vide, du eksisterer. Missionen her på kunderejsens første trin er derfor at støje lidt, så du tiltrækker kundernes opmærksomhed. Men hvordan?

 

Det er der mange svar på. Her får du fordele og ulemper ved fire af dem, der gør selvstændige som dig synlige – og i stand til at tiltrække nye kunder til deres forretning.

1. Annoncering på sociale medier

Alle er på sociale medier som Facebook og Instagram, og annoncering på de sociale netværk er billigere end en trykt annonce i en avis. Men hvornår er det en god idé at investere sin tid og sine penge i annoncer på sociale medier?

 

Fordele

  • Relativt billig annoncering
  • De fleste målgrupper er bredt repræsenteret
  • Nemt at aflæse resultatet og effekten af indsatsen i analyseværktøjer
  • Du kan selv lære at sætte det op eller outsource opgaven
  • Du kan køre annoncen igen og igen (éngangsinvestering i din tid).

Ulemper

  • Konkurrencen er hård, og folk er ikke på Facebook og Instagram for at se annoncer, så du skal gøre dig interessant
  • Det kan være svært at få godkendt sine annoncer, særligt hvis du arbejder med mennesker med udfordringer
  • Du bruger penge, hver gang annoncen kører (ikke en éngangsinvestering for din firmakonto).

 

Hvordan tiltrækker du kunder med annoncering på sociale medier?

Det handler om at lave en annonce, der springer i øjnene på målgruppen og får dem til at mærke dig.

 

Brug et billede af god kvalitet. Prøv at skille dig ud. Ville billedet få dig selv til at stoppe op?

 

Du supplerer billedet med en tekst, der får modtageren til at tænke og mærke. Det er ikke nok, du fortæller, du har skrevet en supergod freebie. Hvad får læseren ud af det? Vis, du kan hjælpe med at løse netop den udfordring, hun står i lige nu.

Men hov! Annoncen overhoveder ikke Facebooks retningslinjer. For ind i h…… Tredje gang du får den besked, kan du meget vel få lyst til at smide computeren gennem et lukket vindue. Mit bedste råd er: Lad være! Det er simpelthen så drøjt i både oprydning og forsikringsbøvl bagefter.

Kunderejsen sådan tiltrækker du nye kunder

Overordnet gælder det om ikke at kombinere et problem med ordet ”du”. Skriv positive sætninger, og fokusér på resultatet, modtageren opnår. Jeg ved det godt ... Normalt skal du være personlig med du-form og tale til følelserne i dine tekster. Men Facebook siger nej. Facebooks butik, Facebooks regler …

 

Du kan få en grundig gennemgang af, hvordan du holder dig gode venner med Facebook, i Anita Cordes glimrende blogindlæg her

 

Annoncen på de sociale medier har til formål at få modtageren til at tage næste skridt. Hvad vil du med annoncen? Skal hun:

  • hente din freebie?
  • signe op til dit nyhedsbrev?
  • læse et blogindlæg?
  • tilmelde sig dit webinar?ansøge om en gratis, uforpligtende introsamtale?

 

Hun har kun lige mødt dig. Derfor gør du klogt i at tilbyde noget gratis. Hun er ikke klar til at investere ved denne første øjenkontakt.

Hvornår er annoncering på sociale medier en god ide?

Det allervigtigste spørgsmål at stille sig selv er her: Er min målgruppe på de sociale medier? Hvis ja: Hvordan får jeg deres opmærksomhed? Og hvad er deres udfordring, som jeg kan hjælpe dem i gang med at løse, f.eks. med en freebie? De bliver udsat for rigtig mange indtryk og tilbud om gratis hjælp. Hvordan kan netop du gøre en forskel, der viser, du kan hjælpe dem hele vejen?

 

2. Blogindlæg/søgemaskineoptimering

Fælles for blogindlæg og søgemaskineoptimering/SEO er, at du typisk bliver fundet, når den potentielle kunde søger på Google. Den målgruppe, du gerne vil i kontakt med, har altså erkendt sin udfordring, søger på den og rammer dit blogindlæg eller din hjemmesidetekst.

 

Halløjsa! Det starter godt. Hvis du ranker godt på søgeordet og hjælper med at løse problemet med et superskarpt blogindlæg – så ligger du altså ret godt i svinget.

Fordele:

  • Du viser, du er eksperten ved at skrive om det, du ved en masse om
  • Du undgår at være anmassende sælgeragtig/irriterende (som du hader, ikke?)
  • Målgruppen opsøger selv din hjælp og har dermed et erkendt behov = er mere købeklar
  • Langtidsinvestering i din tid
  • Det koster ikke noget, hvis du selv kan skrive.

Ulemper:

  • Det tager tid at skrive dine egne tekster og blogindlæg
  • Det kræver lidt viden om søgeord og opsætning
  • Det koster en del, hvis du har brug for SEO- eller tekstkyndig hjælp til investeringen i gode tekster.

Hvordan tiltrækker du kunder med blogindlæg og søgemaskineoptimering?

Det handler om at finde og placere de rette søgeord de rigtige steder i dine tekster. Men mest af alt handler det om at skrive om det problem, du kan hjælpe med at løse. Nyt indhold er i sig selv gavnligt for din placering på Googles rangstige – for ikke at nævne den tid, din læser bruger på din hjemmeside. Og du rammer som regel nogle af målgruppens søgeord, når du skriver om deres største udfordringer. Kast dig endelig ud i det – også selvom du ikke er nogen SEO-haj.

 

Vis, hvor dygtig og hjælpsom du er. Del ud af din viden. Og slut af med at guide læseren videre – hvad vil du have hende til nu, så hun lærer dig endnu bedre at kende og kommer med videre til kunderejsens trin 2?

 

  • læse endnu et blogindlæg?
  • tilmelde sig dit nyhedsbrev?
  • signe op til dit næste webinar?
  • modtage din freebie?
  • ansøge om en gratis, uforpligtende samtale?

Hvornår er blogging/søgemasineoptimering en god ide?

Hvis din ydelse eller dit produkt er oplagt at google – eller hvis de løser et problem, som den mulige kunde har tendens til at google – så er det en ustyrligt god idé at være synlig i søgeresultaterne.

 

Som jeg punkter op under fordele, investerer du her i indhold, der bliver ved med at ligge på din hjemmeside og drive potentielle kunder derind dag og nat. Også om søndagen. Også når du ligger med influenza. Og også om fem år.

 

Samtidig positionerer du dig som ekspert og viser, hvad du er dygtig til. Dét er altså noget, vi kan mærke ude bag skærmen.

 

3. Google Adwords

Google Adwords er en stærk måde at placere dig godt i Google på mod betaling.

 

Fordele:

  • Du kan ligge øverst i Google på kort tid (mens en organisk god SEO-placering kræver en mere generel indsats på din hjemmeside) – også som lille virksomhed
  • Du får adgang til analysedata, du kan bruge på tværs af din virksomhed
  • Det er nemt at aflæse, hvad du får for dine penge
  • Meget præcis og målrettet markedsføring
  • Bred eksponering
  • Kan læres selv eller outsources.

Ulemper:

  • Koster hver måned
  • Høj konkurrence
  • Kræver viden eller erfaring at bygge op for at ligge godt.

Hvornår er Google Adwords en god ide?

Hvis du fornemmer, din målgruppe bruger Google til at finde løsningen på sit problem, så er det en god investering at ligge der. Dog kræver det lidt viden og analysearbejde. Hvis du ikke har det eller kan betale for hjælp, er der sandsynligvis bedre platforme for dig og din forretning.

 

4. Netværk

Netværk, netværk, netværk! Du ved det godt. But how?!

 

Det kan være dit professionelle netværk på LinkedIn, dit personlige netværk på Facebook, det lokale iværksætternetværk, et fagnetværk eller simpelthen de mennesker, du helt naturligt omgiver dig med – familie, venner, bekendte, tidligere kolleger, studiekammerater, naboer, yogaholdet ...

Fordele:

  • Netværk er måske det mest loyale kort inden for markedsføring
  • Når du opbygger et godt netværk, slutter det ikke ved den kontakt, du taler med – det bliver en ambassadør, der også anbefaler dig videre
  • Du sælger din forretning med din personlighed og netværkets tillid til dig som person
  • Du kan nå rigtig langt ud på onlinenetværk som Facebook og LinkedIn – selvom du ikke tror, dit personlige netværk kan bruge netop din hjælp, vil du blive overrasket – og dine venner er ofte flinke til at dele og anbefale dig videre. Hvis de altså ved, hvad du kan …

 

Ulemper:

  • Det er tidskrævende at engagere sig
  • Du kan være utilpas ved at støje i dit netværks feed på LinkedIn eller Facebook
  • Det kan kræve overvindelse og energi at deltage i store, fysiske netværk
  • Netværk, både online og fysiske, kan koste alt fra et beskedent tilskud til morgenbrød til mange tusind kroner om året.

 

Sådan tiltrækker du kunder med netværk:

I de fysiske netværk kræver det selvfølgelig, at du dukker op. I nogle netværk går man rundt og snakker på tværs. I andre forventes det, at man præsenterer sig, fortæller, hvor man er lige nu, eller bidrager med oplæg og input til de andre i netværket. Jo mere du giver, jo mere synlig er du. Og husk, det er et netværk. Ikke en salgsstand. Men det tror jeg nu også, du gør.

 

Online gælder egentlig de samme regler. Her skal du også give først og spørge bagefter. Bidrag til netværket ved at dele din viden og kommentere andres opslag nysgerrigt og positivt. Hvis du synes, det er svært, så overvej at udfordre dig selv. Beslut f.eks., du vil udgive ét opslag om ugen og kommentere tre opslag om dagen i en måned. Gør det uden at overveje, om det er en god idé. Bare gør det. Efter en måned kan du evaluere på, hvad det gav, og om du vil fortsætte.

 

Hvornår er netværk en god ide?

Først og fremmest skal du være bevidst om, hvordan du netværker og dermed bruger din tid og energi. Beslut, hvad du vil have ud af det, og overvej, hvordan du selv kan bidrage, hjælpe andre og vise, hvad du kan. Husk, effekten af netværk nogle gange er langsigtet. På onlinenetværkene er det vigtigt, du er gavmild med din viden og behagelig i din tone. Men det er du jo af natur!

 

Hvad skal jeg vælge, når jeg vil i gang med at tiltrække nye kunder?

Vigtigst af alt skal du vælge noget. Hvis du vælger det hele, går du sandsynligvis kold i det. Beslut dig for at fokusere på én ting ad gangen. Når du har fået den første strategi til at fungere, kan du tage fat på den næste. Så slipper du for at flyve rundt som en flue i en flaske – uden rigtigt at nå nogen vegne.

 

Det virker nemlig kun, hvis du gør det. Og du gør det kun, hvis du kan overskue det.

 

På Kunderejsens trin 2 lærer du at engagere den mulige kunde, nu når I har fået øjenkontakt.

 

Mangler du hjælp til at opbygge en vellykket kunderejse i din virksomhed? Så hjælper jeg dig gerne. Ansøg om en gratis, uforpligtende VIP-samtale, hvor vi drøfter din forretning og finder tre punkter, du skal fokusere på lige nu for at komme videre.

MERE FRA BLOGGEN:

Måske synes du også om ...

Derfor skal du have en markedsføringsplan – også når du er soloselvstændig konsulent, coach eller behandler

Som soloselvstændig har du alle kasketterne på. Du ved godt, at markedsføring er en indiskutabel faktor for at lykkes. Men ...
Læs mere
Sådan forkæler du dine kunder, så de vender tilbage igen og igen

Sådan forkæler du dine kunder, så de vender tilbage igen og igen

Kunderejsens femte og sidste trin handler om tilbagevendende kunder.   Kunderejsen har nået sit klimaks. Din kunde har købt i ...
Læs mere
Sådan-inviterer-du-kunden-til-at-købe

Sådan inviterer du kunden til at købe – uden at føle dig som Sælger Helga

Sådan inviterer du til at købe - kunderejsen trin 4.   Din tålmodighed bærer frugt.   De modne kunder er ...
Læs mere

Efterlad en kommentar





This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.