Sådan når du alt det vigtige – HVER dag

Rigtig mange mennesker siger, at de har travlt hver dag – alt for travlt. Nogen gange tænker jeg, om det mon er rigtigt eller om det er noget, som vedkommende tror.

Jeg tror mere, at det handler om at få lavet de RIGTIGE ting hver dag. Og med rigtige mener jeg de vigtige. De ting, der er vigtige for dig, din familie og/eller dit virksomhed!

Hvis jeg spørger, hvad du har travlt med, er jeg sikker på, at du kan vise mig en lang to-do liste med alt det, du skal have gjort, ordnet, købt ind, læst, skrevet, ringet om etc., men har du overvejet, hvilke ting, der egentlig giver dig værdi at få gjort, som er vigtigt at få gjort?

5 tips til at prioritere dine opgaver

Hvad der er vigtigt for dig er det kun dig der kan svare på, jeg kan dog give dig nogle tips til, hvordan du kan nå det vigtige – HVER dag:

1. Hav en to-do liste for hver dag

Når dagen er gået, overfører du de ting, du ikke har nået til det tidspunkt, hvor du vil arbejde med opgaven igen

2. Lav din to-do liste dagen før

Inden du slutter dagen, laver du din to-do-liste for den næste dag med de ting, som du gerne vil have gjort den næste dag.

3. Hvad der dagens vigtigste opgave?

Spørg derefter dig selv, hvis jeg kun kan udføre en opgave i dag, hvad er så den vigtigste opgave at få gjort?  Det kan være en opgave, der fører dig nærmere et af dine mål eller de resultater, du ønsker dig.  Har du ikke sat dig nogle mål, skal du gøre det først, ellers kan du ikke afgøre, hvad der er vigtigt.  Fortsæt med at finde den næstvigtigste opgave osv.

4. Estimer dit tidsforbrug

Når du har prioriteret dine opgaver, skal du til at overveje, hvor lang tid hver opgave tager.  Skriv ud for hver opgave, hvor lang tid du forventer, at det tager at udføre opgaven – husk, at ting som regel tager den tid, der er til rådighed, så du må godt presse dig selv lidt rent tidsmæssigt, men det skal selvfølgelig også være muligt at udføre opgaven på den tid, du har skrevet.

5. Planlæg kun 60% af din tid

Lad være med at lave en to-do-liste, der dækker hele dine vågne tid. Du vil altid komme ud for nogle uforudsete opgaver i løbet af dagen, som du ikke har regnet med, og derfor skal der være plads til, at du kan tage dig af disse ting også.  En tommelfingerregel er, at du kun skal planlægge 60% af din tid – resten af tiden skal være til rådighed til det, som du ikke kan planlægge på forhånd.

5. Planlæg kun 60% af din tid

Lad være med at lave en to-do-liste, der dækker hele dine vågne tid. Du vil altid komme ud for nogle uforudsete opgaver i løbet af dagen, som du ikke har regnet med, og derfor skal der være plads til, at du kan tage dig af disse ting også.  En tommelfingerregel er, at du kun skal planlægge 60% af din tid – resten af tiden skal være til rådighed til det, som du ikke kan planlægge på forhånd.

Behøver jeg at sige, at et døgn kun har 24 timer, og at du skal sove mellem 7 og 8 timer hver nat.

Det betyder, at du så har 16 – 17 timer til rådighed. Ud af disse timer skal du også tænke transport, indkøb, madlavning, børnehentning osv. ind.

Prøv disse tips i en uge, og jeg lover dig, at du vil se, hvordan du pludselig kommer videre med alt det, der er vigtigt i DIT liv.

Vil du have hjælp til din planlægning?

På workshoppen Powerful Planlægning arbejder vi planlægning af det næste kvartal.

Når du bruger bare en time på planlægning sparer du 10 timer på udførelsen.

Det er derfor, at det er en god investering at bruge en dag på planlægning af dit næste kvartal.

På den måde når du mere på et helt år end de fleste når på et helt år.

Du kan læse meget mere om workshoppen lige her: Powerful Planlægning

Del artiklen

Læs også …

Skriv en kommentar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Velkommen til Business-Bloggen om Iværksætteri, forretningsudvikling og personlig effektivitet af businessmentor Birgitte Feldborg.

forretningsudvikling-birgitte-feldborg

Del artiklen

Ansøg om en gratis business strategi session