Har du styr på, hvor mange kunder du skal have for at nå dit økonomiske mål?

Spekulerer du nogensinde over, hvor mange kunder du skal have for at nå dit økonomiske mål? Og hvis ikke du har kunder nok, hvad pokker gør du så ved det?

Det gør ondt i maven, når man mangler overblik – og særligt, når man ikke føler sig i stand til at ændre det. Det kan virkelig få tankerne til at stikke i sprint og gøre nætterne lange, ikke?

Det skal vi snakke om i dag. Men først vil jeg fortælle dig en historie. Eventyret om den ventende prinsesse.

Der var engang en prinsesse. Hun boede på et stort slot et stormfuldt sted i Udkantsdanmark. Hun ønskede sig så inderligt en prins at dele livet med. Så hun ventede. Og ventede. Og ventede. Og ventede. Og ventede.

Men da han endelig kom, viste det sig, at han slet ikke var så ædel, som hun havde håbet på. Faktisk var han lidt af en dummernik. Men det var jo ham, der kom, og sådan det blev – for thi han ikke levede op til hendes forventninger, bliver det ikke anderledes, når man er en ventende prinsesse.

Og hun levede ulykkeligt til sine dages ende.

Slut.

Kendte du det?

Nej? Det er også et, jeg har fundet på.

Men det er en hjerteskærende fortælling om, hvad der sker, når man ikke selv tager action i sit liv. Når man venter på, at tingene sker. At kunderne kommer.

Man venter. Og når der kommer en kunde, tænker man: ”Nå, det var da dejligt.” Og når der ikke kommer nogen, tænker man: ”Det er ikke så godt.” Og når året er omme, kigger man ind i sit regnskabsprogram og konkluderer, om man nåede sit omsætningsmål.

Hvor mange kunder skal du egentlig have i løbet af et år for at nå dit økonomiske mål?

Er dit svar ”Øøøøøøh …”, så er du havnet det helt rette sted. Jeg skal nok hjælpe dig. For det er faktisk ret vigtigt, at du ved det. Ikke fordi det skal stå i en plan et usynligt sted på din harddisk. Fordi dit overblik, dit kundeflow og din stabile omsætning er altafgørende for, at du lever det selvstændige liv, du ønsker dig.

Har jeg ikke ret?

Og problemet er, at når du ikke har overblik over, hvor mange kunder du skal have for at nå dit mål, hvordan ved du så, om du rammer det? Hvordan sørger du for at justere din markedsføringsindsats i tide?

For du er ikke en ventende prinsesse, er du?

Det ved jeg allerede, du ikke er. Som selvstændig har du taget et handlekraftigt valg i dit liv. Man bliver ikke selvstændig af at sidde og vente.

Men det kan virke svært at tage styringen over mængden af kunder. Du kan jo ikke tvinge nogen til at købe noget af dig. Det skal du heller ikke. Men du skal vide, hvor mange kunder du har brug for. Og så skal du hjælpe dem med at finde ind i din forretning. Du skal vise dem, at du er der, og at du kan hjælpe dem med deres udfordring.

Du skal altså have styr på balancen mellem mængden af kunder og dit omsætningsmål for at undgå:

  • at mangle overblik
  • ikke at have kunder nok eller et ujævnt flow af kunder
  • en ustabil indkomst
  • ikke at nå det omsætningsmål, du har sat dig for
  • frustrationen over at mangle kontrol over tingenes gang og dit liv

Ventetiden er forbi. Det er tid til at tage action.

Få overblikket over, om du har kunder nok

Lige så vel som, at du kan sætte et omsætningsmål, kan du aktivt styre din virksomhed hen imod det.

Så hvad er dit omsætningsmål i år?

Hvis du ikke ved det, kan du regne det ud ved hjælp af arbejdsarket her: Fastsæt dit omsætningsmål.

I arket skriver du f.eks., hvad du gerne vil have i løn, dine faste omkostninger, og hvor stort overskud du minimum skal have. Derefter skriver du, hvad hver af dine ydelser koster, og hvor mange du realistisk set kan og skal sælge af hver ydelse for at opnå den ønskede omsætning.

Det giver dig overblik over, hvor mange ydelser du skal sælge, og hvor mange kunder du skal skaffe for at nå dit økonomiske mål.

Sådan får du kunder nok

Hvis tallene nedslående viser, at du ikke har kunder nok til at nå dit omsætningsmål, så er det nu, du skal i gang. For selvfølgelig kan du sidde og vente på kunder og leve med skuffelsen af en prins – eller omsætning.

Men du kan også smide prinsesseskørtet og springe i arbejdskjolen.

Du skal tage din fremtidige kunde med ud på en lille tur. Vejen til målrettet at skaffe loyale kunder er kunderejsen.

Med mindre du sælger Hus Forbi, konverterer du nemlig sjældent din kunde ved jeres første møde. Det tager tid for en potentiel kunde at erkende sit behov. Og det tager tid at opbygge tilliden mellem jer og tage første skridt mod en varig kunderelation.

Derfor skal du i gang i god tid – ikke først når du mangler kunder.

Hvis du ikke kender kunderejsen, kan du læse mit blogindlæg om kunderejsens fem trin til en loyal relation.

Når du har styr på den, ved du også, hvordan du skaber de bedst mulige betingelser for at forvandle potentielle kunder til tilbagevendende, faste kunder.

Nu er spørgsmålet så, hvilken indsats det kræver, at du får det antal nye kunder, du har brug for. Hvis du ikke tidligere har markedsført dig med denne form eller har aflæst resultatet af det, må du gætte.

Hvilke tiltag vil du iværksætte for hvert af de fem trin i kunderejsen for at få det antal kunder, du har behov for?

Hvilke aktiviteter igangsætter du markedsføringsmæssigt hver uge, for at du når dit omsætningsmål?

Her er det vigtigt, du lægger en plan. For kun med en plan er du sikker på, du har overblik over, præcis hvad du skal, hvornår du skal gøre det, og at du rent faktisk får det gjort.

For én ting er sikkert: Du skal hverken leve ulykkeligt eller mellemfornøjet til dine dages ende.

Vær med, når vi lægger en plan for næste kvartal

workshop-powerful-planlaegning

Virker det stadig lidt uoverskueligt eller måske nærmere urealistisk at få gjort? Selvom du godt ved, det ville gøre en forskel for din virksomhed?

Så tjek lige, om min workshop Powerful planlægning for konsulenter, coaches og behandlere er noget for dig.

Her investerer du én dag i at lægge en slagkraftig og overskuelig plan for hele næste kvartal.

Én dag.

På workshoppen lærer du i øvrigt, at én times planlægning sparer dig for ti timer, når du implementerer det. Og at du når mere på 90 dage, end de fleste når på et år.

Når du går hjem, har du:

  • overblik over, hvad du skal gøre hvornår hver eneste uge hele næste kvartal
  • et stærkt fundament for at nå dine mål og ønsker
  • et mærkbart effektivitetsboost – og tid til alt det andet, du elsker
  • teknikker til at holde dig selv ansvarlig og fokusere på de opgaver, der flytter dig
  • en plan for, hvordan du øger dit publikum og får en større indtjening – uden at arbejde mere.

Er du klar til at skabe forandring i din forretning og dit liv – live i Horsens eller online i din yndlingsstol?

Snup en plads til 1-dagsworkshoppen Powerful Planlægning for konsulenter, coaches og behandlere her.

Del artiklen

Læs også …

Skriv en kommentar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Velkommen til Business-Bloggen om Iværksætteri, forretningsudvikling og personlig effektivitet af businessmentor Birgitte Feldborg.

forretningsudvikling-birgitte-feldborg

Del artiklen

Ansøg om en gratis business strategi session