Sådan laver du en handlingsplan

Mål er drømme med en deadline. Det ved du. Men du ved også, at hverken drømme eller en deadline er nok til at nå dine mål. 

For når de skal blendes ind i en hverdag, der hamrer afsted, så kniber det med at finde tid til lige netop drømmene.

Men det betyder ikke, at du skal give op. Du skal bare lægge en plan for, hvordan og hvornår du arbejder dig i mål.  

En handlingsplan.

Hvad er en handlingsplan?

  • Dit mål
  • Hvad du skal gøre
  • Hvornår du skal gøre det
  • Hvordan du skal gøre det

Den bryder det store, uigennemskuelige ned i små, spiselige bidder. På den måde bliver det nemt at gå i gang med næste delmål. Og du venter ikke på, at du får tid. Du tager dig tid. Og du beslutter, hvor lang tid hvert delmål må tage. 

Kan du huske livet før GPS’en? Og det store fold-ud-kort i bilen? Du kunne relativt nemt finde din destination på kortet. Du kunne også tegne en rute dertil og føle, at det var nemt nok at finde. Men når du så kom til et T-kryds ved en Q8-tank, skulle du så egentlig til højre eller venstre? Eller tilbage, hvor du kom fra, fordi du skulle have været ud ad anden og ikke tredje vej i den seneste rundkørsel?

Handlingsplanen viser dig frem til næste handling – ligesom GPS’en.
Drej til højre om tre.
Hundrede.
Meter.
Det er overskueligt.

Handling for handling kommer du tættere på ankomstdestinationen.

Hvorfor er en handlingsplan vigtig?

  • Uden en konkret og overskuelig plan er succesraten for at nå dit mål ufatteligt lav.

    Når du mangler overblikket og ikke ved, præcist hvad du skal, så bliver det svært at komme i gang. Og når det er svært at komme i gang, er det nemmere at åbne Instagram og se, hvad andre opnår i deres filtrerede liv.

    Og så bliver dine mål i stedet drømme, der drukner i hverdagens overflod af opgaver og overspringshandlinger.

    Lad os dræne jorden og komme i gang med at skabe det liv, du rent faktisk ønsker dig med en slagkraftig handlingsplan.

Sådan laver du en handlingsplan i 6 simple trin

1

Lav en  brainstorm

Hvad skal der til, for at du når dit mål? Altså hvilke konkrete handlinger skal du udføre, for at du kommer i mål?  

Du laver en brainstorm sådan her: 

  • Skriv det mål ned på arbejdsarket, som du vil lave en handlingsplan for.
  • Sæt et stopur på 15 minutter.
  • Skriv alle de opgaver, du kommer i tanke om – alt det, du skal huske, alt det, du skal undersøge, alt det, du skal købe – ja alt, hvad der farer igennem dit hoved, når du ser på dit mål. Vær specifik, og brug aktive verber, f.eks. ”Undersøg”, ”Ring”, ”Skriv”, ”Vask”, ”Tal med” …
  • Overvej ikke på nuværende tidspunkt rækkefølgen, og om det er vigtigt/realistisk eller ej – skriv ALT ned.
  • Bliv ved, til uret ringer, eller dit hoved er helt tomt for idéer.
Når uret ringer, læser du det hele igennem. Er der noget, du har glemt? 

2

Sortér dine idéer

Nu er det tid til at sortere i alle de idéer, du er kommet op med. Kan du bruge dem alle – eller er der nogle af dem, der skal smides væk igen eller gemmes til senere eller til et andet projekt? Placér dem på din opgaveliste under det emne, hvor de hører til, og streg resten af de ideer, som du alligevel ikke vil bruge.

3

Prioritér de forskellige aktiviteter

Nu skal du forholde dig lidt mere praktisk til dine idéer. Placér dem i logisk rækkefølge – hvad er det første, du skal gøre, når du arbejder med dit mål? Hvad er det næste? Og det næste igen? 

Fortsæt, indtil du har nummereret alle dine aktiviteter. Kig så endnu engang ned over din liste – er det stadig den rigtige rækkefølge? 

4

Estimér tiden for hver enkelt opgave

Nu skal du overveje, hvor lang tid hver af aktiviteterne vil tage. Eller  tage. 

”Hvorfor skal jeg det?” tænker du måske. Og det skal jeg fortælle dig. For det er faktisk en hemmelighed – eller hemmeligheden

Hemmeligheden bag al god planlægning er nemlig evnen til at estimere: at kunne vurdere, hvor lang tid ting tager. 

Hvis du ikke ved, hvor lang tid den enkelte aktivitet tager, så kan du heller ikke sætte den rigtige mængde tid af til opgaven, og så bruger du ikke din tid optimalt. 

Sætter du for lidt tid af, bliver du frustreret og irriteret over, at du ikke kan nå at gøre opgaven færdig. Du skal i gang igen senere, og det betyder, du skal bruge tid på igen at sætte dig ind i opgaven og på at finde ud af, hvor langt du egentlig er kommet.
  Sætter du for meget tid af, så bruger du måske også den tid, der er til rådighed. Ting tager nemlig som regel den tid, du har afsat – og det er spild af tid, hvis du kunne have udført opgaven hurtigere.

Måske ved du ikke, hvor lang tid opgaven tager. Så må du gætte. Hvad er realistisk? Efterhånden som du arbejder med at estimere din tid, bliver du rigtig god til det, så det er bare med at øve sig.

Hvis nogle af dine opgaver eller aktiviteter tager mere end 90 minutter at udføre, foreslår jeg, at du bryder dem ned i mindre dele. Ellers kan det godt virke uoverskueligt at gå i gang.

Vær også opmærksom på, at ting tager tid. Jeg har mange klienter, som bliver overrasket over, hvor lang tid de enkelte opgaver tager. Giv dig god tid til at estimere aktiviteterne på din liste. 

5

Sæt en  deadline

Beslut, hvornår den enkelte opgave eller aktivitet skal være færdig. Og husk at være realistisk!

Jeg siger det lige igen: Vær realistisk. 

Rom blev ikke bygget på én dag. Det gør dine mål heller ikke. Tag hensyn til, at der også er andre gøremål i din hverdag. 

6

Sæt tid af

Find herefter din kalender frem, og sæt tid af i den til at arbejde med hver af aktiviteterne på din handlingsplan.

Prioritér tid til at udføre aktiviteter fra din handlingsplan hver uge. På den måde prioriterer du dine mål – og kommer i mål.  

Se, hvordan du laver en modeluge, der giver dig overblik og hjælper dig med at nå dine ting i blogindlægget her.

Det kan virke som et stort arbejde at lave en handlingsplan, men jeg lover dig, du får tiden igen, når du arbejder med dine mål. Samtidig opnår du stor glæde og tilfredshed ved at se, at du virkelig når det, du har sat dig for. 

At du når dine mål og lever det liv, som DU gerne vil. 

Blind vej! Hvad gør du, når handlingsplanen skrider?

Du har en plan. En genial plan! En plan, der ikke kan slå fejl.   

Men så får du influenza. Ja, det gør hele familien da sådan set. Eller hold i ryggen. Eller lavere rækkevidde på Facebook. Eller et nedbrud på din hjemmeside. Og ja, så skrider planen …  

Livet er ikke altid så stringent. Men den gode nyhed er, at du stadig kan nå dit mål.   

Når planen skrider – så må du rette til. Du må justere din plan – og vær for guds skyld realistisk. Det kan godt være, du er bagud, men det hjælper ikke at være jublende tidsoptimist. Det øger kun risikoen for, at det går endnu mere skævt. Til glæde for ingen.  

Så når livet kommer i vejen, og du er tilbage på sporet, er det frem med handlingsplanen. Hvornår er det nu realistisk, du kan gå i gang med næste delmål? Må du af erfaring justere, hvor lang tid det tager at løse den enkelte aktivitet? Må du bryde delopgaverne endnu mere op?   

Måske kommer du i mål lidt senere end forventet. Måske må du indgå et par kompromiser undervejs. Men det vigtige er, at du kommer i mål.   

For mål er drømme med en handlingsplan.

Del artiklen

Læs også …

Velkommen til Business-Bloggen om Iværksætteri, forretningsudvikling og personlig effektivitet af businessmentor Birgitte Feldborg.

forretningsudvikling-birgitte-feldborg

Del artiklen

Ansøg om en gratis business strategi session