Vælg din salgskanal og få den sat op

Langt de fleste konsulenter, coaches og behandlere mangler ikke produkter på hylderne - snarere tværtimod.

Men gang på gang oplever jeg, at de ikke ved, hvordan de skal få deres produkter solgt.

Der er ikke mange af os, der holder af kold canvas eller i det hele taget at skulle ringe potentielle kunder op, uden at de har bedt os om det i forvejen, vi vil meget hellere, at vores kunder kommer til os, eller at vi i det mindste kan nøjes med at lede dem vejen hen imod de produkter, som er helt rigtige for dem.

Men hvordan gør vi så det?

Jo, det eneste, du i virkeligheden mangler er en salgskanal – vel at mærke den rigtige salgskanal og at få den sat rigtigt op.

Hvad er en salgskanal?

En salgskanal er den måde, som du gerne vil sælge dine produkter på og med hvilken du tiltrækker dine kunder.

I dag vil jeg vise dig, hvordan du sætter en bestemt type af salgskanal op – nemlig den, som jeg anbefaler til mange af mine kunder, fordi det er en nem måde at komme i gang på.

For langt de fleste af mine kunder anbefaler jeg, at de starter med at tiltrække deres kunder online og herefter går over til at hjælpe dem med at lære dig at kende via e-mails (som sagtens kan være video eller lyd, alt efter, hvad du har lyst til – og hvad dit publikum bedst kan lide), webinars, og måske en uforpligtende samtale, inden de køber et af dine produkter.

Der er selvfølgelig andre salgskanaler, men i dette blogindlæg vil jeg vise dig, hvordan du kommer i gang med at sætte den salgskanal op, som jeg har beskrevet ovenfor.

Det kan virke lidt overvældende, når jeg nu skitserer, hvad det er, du skal i gang med, men husk, at meget af dette kun skal laves en gang, og så kan du bruge det igen og igen.

Husk også, at markedsføring og salg er en stor del af det at drive virksomhed, så mangler du kunder i din virksomhed, ja så skal du faktisk bruge omkring 40% af din tid på salg og markedsføring.

Har du allerede et jævnt flow af kunder – ja så skal du stadig bruge omkring 20% af din tid på salg og markedsføring for at dit flow af kunder kan fortsætte.

Her ser du det flow, som vi skal have lavet:

salgskanal-flow
  • Skab en uimodståelig freebie
  • Lav en højt konverterende landing page til din freebie
  • Skriv en takke-side
  • Sæt en e-mail sekvens op, der opmuntrer de personer, som har downloaded din freebie, til at booke en samtale med dig
  • Lav en annonce på Facebook og test den på din ideelle målgruppe
  • Lancér dit flow, test og juster, indtil du får leads til kr. 20,- eller mindre
  • Brug også de gratis muligheder til at få noget gratis trafik til din salgstragt

1

Skab en uimodståelig freebie/lead magnet

En freebie (som også kaldes en lead magnet) er noget, som du giver væk til din potentielle kunde. I bytte får du så hendes e-mail adresse.

Det kan f.eks. være:

  • En tjekliste
  • En guide med tips til … (f.eks. “3 tips til …” eller “genvejen til …”)
  • En e-bog, som forklarer noget om dit produkt, og hvad kunden skal bruge det til (husk at tale til kundens udbytte)
  • En video-serie med 3-5 videoer
  • Et gratis online foredrag (et webinar)
  • En rabat ved første køb
  • En invitation til en begivenhed
  • 30 minutters gratis rådgivning, sådan at din kunde kan se, hvad du kan hjælpe hende med
  • Find selv på flere

Når du skal lave din freebie, er det vigtigt, at du laver noget, der er relevant for din ideelle kunde, som hun opfatter som værdifuld og brugbart, og som viser hende, hvad det er, du kan hjælpe hende med.

Du må også gerne vise hende, hvad du står for og brænder for, og hvad du synes er vigtigt inden for det felt, som du arbejder med.

Er du f.eks. kostvejleder, så fortæl glad og gerne, hvis du mener, at der også skal være plads til et godt glas rødvin, når man skal af med nogle af de (for) mange kilo, eller om du mener, at man helst skal motionere hver dag, så kan dine potentielle kunder hurtigt finde ud af, om du er det rigtige match for hende.

Skriv i et sprog, som hun forstår og husk at slutte af med, hvad hun kan gøre, hvis hun gerne vil vide mere om dig og din virksomhed.

Husk også at få din freebie/lead magnet sat pænt op, hvis det er noget, du har skrevet.

2

Lav en højt konverterende landingpage til din freebie

En landing-page er en side på din hjemmeside, hvor man kan skrive sig op til at modtage din freebie.

Modsat de øvrige side på din hjemmeside er der ikke menu-punkter for oven eller noget (footer) for neden på siden, der kan distrahere den, der er landet på din side.

Det eneste, hun her kan gøre, er at skrive sig op til at modtage din freebie – du ønsker nemlig ikke på nuværende tidspunkt, at hun begynder at surfe rundt på hele hjemmesiden – det kan hun gøre, NÅR hun har skrevet sig op til at modtage nyhedsbrevet.

På din landing side må du gerne have et billede af, hvad det er, man modtager, når man skriver sig op.

Det kan være forsiden på din e-guide eller et billede af starten på din video. Er det et online foredrag med dig, ja så vis gerne et billede af dig, hvor man kan se, at du faktisk holder et foredrag.

Siden skal selvfølgelig også indeholde en sign-op boks til dit nyhedsbrevssystem.

Dvs. at du skal have lavet en kobling mellem dit nyhedsbrevssystem og din hjemmeside. 

Har du valgt at bruge WordPress til din hjemmeside og valgt et af de gænge nyhedsbrevssystemer (f.eks. Mailchimp, som er gratis op til 2000 abonementer eller Convertkit, som jeg selv bruger og er meget glad for), og har du har lidt teknisk snilde, kan du selv koble systemerne sammen.

Er du ikke særlig skarp på teknikken, eller interesserer det dig overhovedet ikke, ja så er det et af de steder, hvor du skal købe dig til lidt hjælp.

Det koster ikke særligt meget, og det er ikke værd at bruge alt for lang tid på – det er kun noget, som du skal bruge en gang, så det er ikke noget, du skal gøre hver eneste dag.

3

Skriv en takke-side

Når din potentielle kunde har skrevet sig op til dit nyhedsbrev skal der ske to ting:

  1. Hun skal modtage den gave, hun har skrevet sig op til, og
  2. Hun skal lande på en takkeside, når hun har trykket ja-tak til din gave.

Lige om lidt fortæller jeg dig, hvordan hun modtager din gave, men nu handler det om din takke-side.

Din takkeside er også en side på din hjemmeside.

Denne side må gerne være en helt almindelig side, hvor din potentielle kunde kan surfe rundt, som hun har lyst.

Skriv tak til hende, fordi hun har downloaded din gave, og fortæl hende, hvad der nu sker.

F.eks. at hun vil modtage sin gave i indbakken om et øjeblik, at hun kan downloade gaven her (via et link), eller du sender hende gaven med posten (hvis det er det, du gør).

Men benyt også lejligheden til at fortælle hende, hvad du synes, at hun nu skal gøre.

Det kan være, at du har et godt blogindlæg, som vil være oplagt for hende at læse, at hun skal tilmelde sig et online foredrag,(webinar) som du holder, eller at hun blot skal holde øje med sin indbakke, fordi det er her, du fortæller hende, hvad der nu skal ske.

4

Sæt en e-mail sekvens op

I nyhedsbrevet giver du dem også en bonus i form af en række mails (3-5 mails) med indhold, der uddanner dem i dit produkt/din ydelse.

Dine mails skal også handle om de indvendinger, som dine kunder kan have mod overhovedet at gøre noget ved problemet, fordi indvendingerne er grunden til, at de ikke køber hos dig – og nu har du en mulighed for at imødegå disse indvendinger.

Det er op til dig, om det skal video, skrift, lyd eller noget helt fjerde.

Husk, at der i hver mail skal være et Call To Action (CTA), dvs. hvad vil du gerne, at dine kunder skal gøre, når de har læst nyhedsbrevet?

Læse mere på din hjemmeside? Booke en tid? Tilmelde sig foredrag?

Overvej, om du vil slutte din mail-sekvens af med at tilbyde en uforpligtende samtale med dig.

Hvis du vælger dette, så vær klar på, hvad det er, samtalen går ud på, det kan f.eks. være, at I skal finde ud af , om du er den rigtige til at hjælpe dem med xx (deres problem) via (dit produkt), eller om der er andet, vedkommende skal have styr på, inden dit produkt er den helt rigtige løsning for dem.

Herefter har du mulighed for at skrive flere nyhedsbreve hen ad vejen, sådan at du har mulighed for at få dine potentielle kunder til at komme til at kende dig, have tillid til dig og herefter købe af dig.

Når du har alt dette på plads er det tid til at invitere dine potentielle kunder indenfor i din salgskanal.

Skriv et opslag på de sociale medier, hvor du er til stede (og hvor dine potentielle kunder er til stede) om din nye freebie/lead magnet, hvor du viser dem, hvordan de får fat i den.

Der er også andre muligheder for gratis at få dine potentielle kunder til at skrive sig op til dit nyhedsbrev, det kan f.eks. være:

  • Har du en fysisk butik eller en klinik, kan du have en liste liggende ved kassen, hvor dine kunder kan skrive sig op til dit nyhedsbrev
  • Hvis du deltager på messer og udstillinger, kan du have en liste med, hvor du kan skrive interesserede op til dit nyhedsbrev
  • Du kan skrive linket til dit nyhedsbrev på dit skriftlige materiale – også på dit visitkort
  • Når du taler med personer, der kunne være din ideelle kunde, kan du spørge dem, om de har lyst til at modtage dit nyhedsbrev

5

Lav en annonce på Facebook

Desværre er det ikke nok med et opslag.

Du er også nødt til at lave en annonce, hvor du tilbyder din freebie, på de sociale medier, hvor dine ideelle kunder færdes.

Lav en annonce, hvor du taler ind i din kundes frustration, og vis dem, hvad det er, de får, når de skriver sig op.

Det kan være et billede af din guide eller et skærmbillede af din video.

Lav også en anden annonce, hvor du taler ind i din kundes drøm.

Herefter kan du se, hvilken annonce, der virker bedst og bruge den fremadrettet.

6

Lancér og test

Du er nok nødt til at teste din annonce nogle gange, før du finder den helt rigtige version, som tiltaler dine potentielle kunder allerbedst.

Her handler det om  at blive ved med at teste og justere annoncen, indtil du kan få en tilmelding til dit nyhedsbrev for kr. 20,- eller mindre, alt efter hvilken branche du er i.

På denne måde vil du hele tiden have nye potentielle kunder på vej ind i dit univers.

Nogle af disse potentielle kunder vil hen ad vejen blive kunder hos dig, og du vil have mulighed for at holde kontakten til dem , hver gang du har noget på hjerte, om det er nyheder, værdifuldt indhold, som du gerne vil give dem, eller om du vil køre en salgskampagne overfor dem gennem dine nyhedsbreve.

Jeg håber, at du har fået mod på at gå i gang med at vælge din salgskanal og sætte den op, sådan at den hjælper dig med at have en lind strøm af nuværende og kommende kunder i din virksomhed.

Hvis du har brug for hjælp, ja så er det at vælge sine salgskanaler og opsætte dem noget af det, som jeg ofte hjælpe mine kunder med i et mentorforløb – og jeg hjælper selvfølgelig også gerne dig.

Del artiklen

Læs også …

Skriv en kommentar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Velkommen til Business-Bloggen om Iværksætteri, forretningsudvikling og personlig effektivitet af businessmentor Birgitte Feldborg.

forretningsudvikling-birgitte-feldborg

Del artiklen

Ansøg om en gratis business strategi session