Læsetid: 5 minutter

Sådan inviterer du til at købe - kunderejsen trin 4.

 

Din tålmodighed bærer frugt.

 

De modne kunder er klar til at købe. De har spottet dig, forstået, hvad du kan, og lært dig at kende.

 

Du har tiltrukket, engageret og skabt en stærk relation.

 

Og nu er tiden inde til at gøre dit move: At invitere kunden til at købe – uden at det bliver ubehageligt.

 

”Men det er jo stadig salg, Birgitte Businessmentor!”

 

Ja. Det kan godt være, du ikke jubler. Mange af os har en naturlig indre modstand mod at sælge. Det føles slesk og anmassende.

 

Måske associerer du det også med afvisning. Alle de gange, du blottede dig – og fik nej.

 

Når man tilbyder sig, er der altid en risiko for at blive afvist. Det gør ondt.

 

Men din chance er bedre, når du har gjort forarbejdet og modnet din kunde til hendes investering i dig.

 

Prøv også at se det som en invitation.

 

Jeg ved godt, det er svært. Men det er jo en venlig indbydelse til at få løst den udfordring, der går din mulige kunde allermest på.

 

Når hun forstår værdien af det, skal du ikke være utilpas ved at sige prisen højt. Du har også investeret i at kunne hjælpe hende.

Sådan-inviterer-du-kunden-til-at-købe

Nedbryd kundens købsforbehold

Dine eksisterende kunder, men også nysgerrige følgere, har garanteret involveret dig i, hvad der afholder dem fra at købe (og hvis ikke, så prøv lige at spørge dem).

 

  • Måske er det mange penge?
  • Måske er hun usikker på, hvad det kræver af hende?
  • Måske ignorerer hun problemets omfang i hendes liv(sglæde)?
  • Måske har hun svært ved at få det til at passe ind i hverdagen?
  • Måske tror hun ikke på den langsigtede effekt?
  • Måske tillader hun ikke sig selv at drømme stort?

 

List lige ti af de grunde, der afholder din potentielle kunde fra at købe:

 

Her har du listen over, hvordan du skal møde din NÆSTEN købeklare kunde i en invitation.

 

Giv modargumenterne en ordentlig krammer.

 

Anerkend dem.

 

Tal om dem.

 

Og fej dem for alt i verden ikke ind under ryatæppet.

 

For det forsvinder de ikke af i din næsten-kundes reflekterende hoved.

Slip af med overspringshandlinger

Minimér friktionsgraden ved købet

Du har opbygget en stabil relation til den fremtidige kunde.

 

Men der skal ikke meget modgang til, at hun mister interessen.

 

Sørg for, at friktionsgraden er så lille som mulig.

 

Giv din købsproces et servicetjek for, om det er:

 

  • nemt at kontakte dig
  • nemt at få svar på de sidste spørgsmål (f.eks. med en FAQ eller invitation til at kontakte dig)
  • nemt at få overblik over detaljer som dato, tid, pris, sted, eller hvad der er relevant at vide, inden man trykker på ”køb”
  • nemt at finde købsknappen – gerne flere steder
  • nemt at betale, måske endda i rater
  • nemt at komme i gang – logge ind på onlinekurset, navigere i materialet eller finde din fysiske adresse.

 

Kodeordet er altså ”nemt”.

 

Kan du på nogen måde gøre det nemmere for kunden at købe i din butik?

 

Ikke kun nemmere at trykke køb – men også f.eks. det økonomiske aspekt.

 

Italesæt det som en investering, og giv evt. mulighed for en betalingsordning, der mulig- eller overskueliggør købet – hvis altså din forretning selv kan bære det.

Invitation til kunden

Hav et tydeligt Call to Action

Når du inviterer, er det vigtigt, du er tydelig.

 

Hvad vil du helt præcist have den næsten købemodne kunde til?

 

Hvis du ikke selv er sikker, kan du bide dig selv i næsen på, hun heller ikke er.

 

Vær tydelig i dit budskab om, hvad du vil have hende til lige nu.

 

Og vinkl det, så hendes behov er i fokus. Jeg er ked af at sige det. Men din mulige kunde vil hellere stikkes af 83 gale hvepse, mens hun træder på en legoklods end at købe dit onlinekursus her.

 

Sat lidt på spidsen, ikke?

 

Men formidl det i hvert fald, så hun mærker, hvad det giver HENDE at lægge XXX(XX) kr. i din butik.

 

  • Er du klar til at begrave dine destruktive tanker og mærke livsglæden spire? Kom i gang her.
  • Slip overtænkningen én gang for alle – ”JA, lad mig komme i gang.”
  • Lær, hvordan du selv skriver overbevisende salgstekster her.
  • Tag hul på et liv uden hæmmende og tabubelagt forstoppelse nu.

 

Kan du se det? Sæt i gang, dit seje soloselvstændige menneske!

Stadig intet salg?

Købsknappen sidder løsere på nogle end på andre. Nogle tænker rigtig meget, inden de beslutter sig, selvom de har forstået værdien og mærket kemien.

 

Hvis din invitation ikke bliver besvaret, betyder det ikke, at slaget er tabt.

 

Giv hende tid. Og bliv ved med at styrke relationen – i hendes mailindbakke, på de sociale medier og online – og bliv ved med at invitere til køb.

 

Når hun følger dig endnu, er hun åbenlyst vild med dig.

 

Måske er hun bare ikke klar.

 

Måske er hun ikke overbevist.

 

Måske passer det ikke ind i hendes liv lige nu.

 

Måske har hun lige investeret i noget andet, der også er vigtigt for hende.

 

Måske er du den næste i køen.

 

Bliv ved. Bliv ved. Bliv ved.

Få hjælp til at skabe kunderejsen

Har du været standhaftig, men oplever du endnu ingen effekt af din kunderejse?

 

Eller har du svært ved at komme i gang med at skabe den, selvom du godt ved, det ville gøre en forskel for din forretning?

 

Måske skal du have lidt hjælp til at skabe en kunderejse, der skaber stabilitet, flow og vækst i din forretning?

 

Jeg foreslår, du starter med at ansøge om en gratis, uforpligtende VIP-samtale hos mig.

 

Her sporer vi os ind på de tre vigtigste ting i din forretning lige nu.

 

Efter samtalen kan du selv arbejde videre med det, vi har talt om, eller du kan investere i at komme i dybden én gang for alle med et individuelt mentorforløb.

 

Ansøg om din VIP-samtale, og få overblik over de vigtigste indsatsområder for din virksomhed lige nu:

MERE FRA BLOGGEN:

Måske synes du også om ...

Derfor skal du have en markedsføringsplan – også når du er soloselvstændig konsulent, coach eller behandler

Som soloselvstændig har du alle kasketterne på. Du ved godt, at markedsføring er en indiskutabel faktor for at lykkes. Men ...
Læs mere
Sådan forkæler du dine kunder, så de vender tilbage igen og igen

Sådan forkæler du dine kunder, så de vender tilbage igen og igen

Kunderejsens femte og sidste trin handler om tilbagevendende kunder.   Kunderejsen har nået sit klimaks. Din kunde har købt i ...
Læs mere
Sådan-skaber-du-en-stærk-og-loyal-kunderelation

Sådan skaber du en stærk og loyal kunderelation

Kunderejsen trin 3:   I har haft øjenkontakt. Så langt, så godt! På kunderejsens tredje trin har din mulige kunde ...
Læs mere

Efterlad en kommentar





This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.