Sådan får du styr på dine opgaver

Kender du det med, at du lige kommer i tanke om noget, som du skal huske, og så skriver du det ned på det, der ligger nærmest?

Det kan være på bagsiden af en kuvert fra posten i går, på en post-it, eller måske har du ikke lige noget at skrive på, så du tænker, at det kan jeg godt huske?

Jeg tror, at du godt kender det med, at vi er vores opgaver spredt mange forskellige steder. Nogle opgaver ligger i din indbakke, nogle står på et tilfældigt stykke papir eller på en post-it. Det kan være opgaver, der står i et mødereferat eller på forældreintra. Det kan også være, at du har en liste liggende på dit skrivebord eller på køkkenbordet, hvor du løbende skriver ting på, som du skal huske.

Når du gør det, så kan du meget nemt miste overblikket og glemme, hvad der er vigtigst lige nu.

Sådan får du styr på dine opgaver

Derfor skal du finde et sted – og kun ET sted – hvor du skriver tingene ned, du skal finde en parkeringsplads til dine opgaver. En liste over dine opgaver.

Opgavelisten er en simpel liste, der bygger på et princip – Du skal skrive det hele ned ét sted. På opgavelisten skal du skrive alle dine opgaver, dine gøremål, projekter, ideer, ting du skal huske – ja alt, hvad der fylder i dit hoved – små som store – det gælder altså alle de opgaver, der ligger ud over en uge. De opgaver, der skal laves indenfor en uge, hører hjemme på dine daglige to-do lister.

Når dine opgaver er skrevet ned flere forskellige steder, så bliver det svært for dig at få et hurtigt overblik over alle dine opgaver. Når du ikke kan få et overblik, så kan du heller ikke prioritere, hvad der er vigtigst lige nu. Dermed gør du det rigtigt svært for dig selv at prioritere og planlægge din tid og dermed skabe en effektiv hverdag for dig selv og din familie.

En - og kun en - liste

Det er grunden til, at du skal have EN liste, hvor du skriver alting ned. På den måde er du sikker på, at

  • Du ikke glemmer noget
  • At du har overblikket over alle dine opgaver
  • At du prioriterer det, der er vigtigst lige nu
  • At du ikke er nødt til at huske på det samme igen og igen

Opgavelisten fungerer altså som parkeringsplads for alle dine opgaver, indtil du er klar til at handle på dem – eller sletter dem igen. Listen er et effektivt værktøj, der hjælper dig med at tømme hovedet og give dig ro. Når du bruger opgavelisten, vil du derfor både øge din personlige effektivitet, spare kostbar tid og forebygge stress.

Du kan lave din liste på mange forskellige måder – det kan være, at du gerne vil have dine opgaver i en notesbog, som du kan have med dig overalt. Du kan også bruge din computer til at lave lister i, eller du kan downloade en af de mange apps, der findes, på den måde har du altid din opgaveliste med dig og kan hurtigt notere nye opgaver, når du kommer i tanke om det.

Her kan du se en lille video om det at oprette en opgaveliste.

Del artiklen

Læs også …

Skriv en kommentar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Velkommen til Business-Bloggen om Iværksætteri, forretningsudvikling og personlig effektivitet af businessmentor Birgitte Feldborg.

forretningsudvikling-birgitte-feldborg

Del artiklen

Ansøg om en gratis business strategi session