Læsetid: 7 minutter

Kunderejsen trin 2

Forestil dig, du slentrer en tur op ad strøget. Du kigger på vinduer – nogle mere farverige end andre.

Særligt ét får dig til at stoppe op.

Også i dag.

Du skal ikke købe noget. Men du vil gerne ind at snuse i butikken. Vide lidt mere. Lære den bedre at kende. Mærke, hvordan den kan hjælpe dig.

Det er trin 2 i kunderejsen

Når kunden går fra at få øje på dig til at tage initiativ. Det kunne være at:

  • BF-figur19-farve
    få din freebie I bytte for sin e-mailadresse
  • BF-figur19-farve
    skrive sig op til dit næste webinar
  • BF-figur19-farve
    tilmelde sig dit nyhedsbrev
  • BF-figur19-farve
    takke ja til en gratis, uforpligtende introsnak med dig.

Du har en potentiel kundes opmærksomhed lige nu. Tiden er inde til at engagere hende. Derfor skal du gøre dig umage med at vise, hvordan du kan hjælpe hende, så hun får lyst til at engagere sig endnu mere i dig og din virksomhed.

Sådan-engagerer-du-mulige-kunder

Lav en freebie, der sparker benene væk under din mulige kunde

Hvis du ikke har en freebie, er det oplagt at investere nogle timer i det på kunderejsens trin 2.

En freebie er et onlineprodukt, som den nysgerrige besøgende får i bytte mod sin mailadresse.

Freebiens indhold skal skabe værdi for modtageren – ellers er den ikke attraktiv.

Den fungerer som en lead-magnet, altså indhold, der tiltrækker mulige kunder til din virksomhed.

Freebien har tre formål:

  • 1.
    at interessere kunden så meget, at hun vil bytte sin mailadresse for den
  • 2.
    at være hjælpsom, brugbar og værdifuld i sig selv
  • 3.
    at give den mulige kunde lyst til at lære dig endnu bedre at kende (forblive på mailinglisten, læse de nyhedsmails, du sender, og på den lange bane investere i din hjælp).

Freebiens format skal passe til din målgruppe.

Hvordan formidler du din viden på en måde, så modtageren får mest muligt ud af det?

F.eks. er en lang e-bog ikke oplagt til ordblinde, ligesom en pop-up-gruppe på Facebook ikke er spot-on til seniorsegmentet.

Sæt dig ind i målgruppens situation.

Et format kunne være:

  • BF-figur19-farve
    en e-bog
  • BF-figur19-farve
    en tjekliste
  • BF-figur19-farve
    en guide
  • BF-figur19-farve
    en video
  • BF-figur19-farve
    en audiofil
  • BF-figur19-farve
    en quiz
  • BF-figur19-farve
    et kapitel fra din bog, e-bog eller lydbog
  • BF-figur19-farve
    et minikursus
  • BF-figur19-farve
    første modul fra dit onlinekursus
  • BF-figur19-farve
    en pop up-gruppe på Facebook
  • BF-figur19-farve
    en rådgivende telefonsamtale.

I freebien kan du folde din viden lidt mere ud.

Du har en enestående chance for at vise, hvordan du er som person og kan hjælpe hende, der aktivt har takket ja til dit materiale.

Hvordan laver man en god freebie?

Spørgsmålet er nu, hvordan du laver en freebie, der rent faktisk engagerer en potentiel kunde i din målgruppe. Tænk sådan her:

  • BF-figur19-farve
    Hvad er min kundes største problem?
  • BF-figur19-farve
    Hvad betyder noget for hende?
  • BF-figur19-farve
    Hvad kunne skabe så stor værdi for hende, at hun er villig til at investere sin mailadresse i det?

Trods navnet er din freebie nemlig ikke gratis. Modtageren får den i bytte for sin e-mailadresse.

Den koster ikke penge, men den skal levere noget værdi, for at din potentielle kunde gider besvære sig med at indtaste sit navn og sin e-mailadresse, bagefter vil bekræfte på mail og forbliver tilmeldt dit nyhedsbrev, som fylder i hendes indbakke og snupper hendes opmærksomhed og tid.

Vores tid er den mest værdifulde ressource i disse år.

Tag ikke fejl af, at du skal levere noget, hun kan mærke. Mere end du f.eks. ville gøre i et blogindlæg, hun kan tilgå uden at tilmelde sig noget.

Hvilket problem kan du løse – så hun mærker effekten? F.eks.:

Hvis du føler, du giver for meget væk – så véd du, du har en god freebie!

Du kan selvfølgelig ikke løse en stor problematik som at komme af med stress, få styr på mavemusklerne efter fødslen eller opbygge en onlinebusiness, du kan leve af i sus og dus.

Du kan hjælpe med ét konkret problem eller første trin på vejen til at løse en større udfordring.

På den måde giver du noget værdifuldt væk og demonstrerer din dygtighed og måde at arbejde på.

Du viser, du er den rigtige at søge hjælp hos, når modtageren er moden til at investere penge i din viden.

Men ét trin ad gangen.

I første omgang er missionen at få kunden med videre til kunderejsens trin 3 – plej relationen.

Altså at hun forbliver på din mailingliste og læser dine nyhedsmails, hvor du regelmæssigt deler din viden og holder dig i pivfrisk erindring i denne relationsskabende fase.

Hold et webinar, der engagerer og skaber relationer

At holde et webinar er en anden måde at engagere og dyrke relationen til dine fremtidige kunder på.

Her får du fornøjelsen af målgruppens opmærksomhed, mens du deler ud af din viden på video eller lyd.

For at deltage har de signet op til dit nyhedsbrev, og du har derfor allerede dannet basis for en langvarig relation.

Webinaret har til formål at føre deltageren endnu videre – til at ansøge om en gratis introsamtale, købe en ydelse, deltage i et onlineforløb eller blot høre mere fra dig i dit nyhedsbrev.

Du viser, hvor dygtig du er, og deler ud af din personlighed og energi.

Det gør ikke den store forskel for din arbejdsbyrde, om der er fem eller 1.000 personer tilmeldt.

webinar

Seerne kan stille dig spørgsmål undervejs og oplever at få din opmærksomhed på sin henvendelse – det er et supergodt grundlag for at danne en relation.

Du kan køre webinaret med eller uden videobillede af dig, og udgiften er markant mindre, end hvis du f.eks. skulle leje lokaler til et foredrag.

Ulemperne er, at det kan kræve lidt overvindelse at sætte sig foran mikrofonen og videokameraet.

Det koster noget at afholde et webinar, da du skal have et program til at afvikle det (faktisk kan det gøres gratis, men så koster det i stedet en masse bøvl).

Og så er der teknikken. Jeg siger ikke, du er teknikforskrækket. Jeg siger bare, det er en faktor. Som regel på ulempelisten.

Selvom du ikke føler, du er født til at stå foran et kamera, er videooplevelsen autentisk for din mulige kunde.

Har du en sprudlende personlighed, er det helt oplagt.

Men uanset hvad viser du, hvem du er, og deler din viden i et uformelt set-up.

Webinar er særligt oplagt, hvis du arbejder med mennesker, f.eks. som konsulent, coach eller behandler.

Skab en kunderejse, din køber ikke vil hjem fra

Nu ved du, hvordan du engagerer mulige kunder i din virksomhed med en god freebie eller et webinar.

På Kunderejsens trin 3 lærer du at pleje relationen til den mulige kunde, som jeg sender til dig i næste uge.

Har du brug for personlig sparring til at skabe en succesfuld kunderejse og få et jævnt flow af kunder i din virksomhed?

Det kan være svært at komme i gang, at se mulighederne alene og at prioritere tiden.

Er det sådan, du har det? Så ansøg om en gratis, hos mig.

Her snakker vi om, hvilke tre punkter du skal fokusere på lige nu for at komme videre i din forretning.

Efter samtalen kan du bruge mine input og arbejde videre alene – eller du kan investere i mit businessmentorforløb, hvor vi går i dybden og sammen skaber den virksomhed, der gør det muligt at leve det liv, du ønsker dig.

MERE FRA BLOGGEN:

Måske synes du også om ...

Derfor skal du have en markedsføringsplan – også når du er soloselvstændig konsulent, coach eller behandler

Som soloselvstændig har du alle kasketterne på. Du ved godt, at markedsføring er en indiskutabel faktor for at lykkes. Men ...
Læs mere
Sådan forkæler du dine kunder, så de vender tilbage igen og igen

Sådan forkæler du dine kunder, så de vender tilbage igen og igen

Kunderejsens femte og sidste trin handler om tilbagevendende kunder.   Kunderejsen har nået sit klimaks. Din kunde har købt i ...
Læs mere
Sådan-inviterer-du-kunden-til-at-købe

Sådan inviterer du kunden til at købe – uden at føle dig som Sælger Helga

Sådan inviterer du til at købe - kunderejsen trin 4.   Din tålmodighed bærer frugt.   De modne kunder er ...
Læs mere

Efterlad en kommentar





This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.